• Sanna Sevänen

Onko kirjoitustaitosi ajan tasalla? 9 neuvoa, joiden avulla päivität osaamisesi digiaikaan

Updated: Jan 2


Tuntuuko some-päivitysten tai blogitekstien kirjoittaminen ylivoimaisen hankalalta? Tekstiä ehkä syntyy, mutta henkeä siihen ei löydy, vaikka kuinka puhaltaisi. Tai sitten aloittamisen kynnys tuntuu jatkuvasti liian korkealta ylitettäväksi.


Syynä voi olla se, että kirjoitustaitosi on vanhentunut. Työelämässä ei enää useinkaan riitä, että pystyt kirjoittamaan suht sujuvaa asiatekstiä tutun mallin mukaan.


Sen sijaan pitäisi pystyä kertomaan tuotteista ja palveluista, niiden taustoista ja hyödyistä omin sanoin. Väliin on hyvä huikata muutama sana siitä, millainen meininki minulla ja meillä on työpaikalla. Moni perinteisessä asiantuntijaroolissa työskentelevä on yhtäkkiä huomannut olevansa myyjä, markkinoija tai vähintään jonkinlainen työnantajansa lähettiläs, mutta kirjoitustaito ei ole pysynyt perässä.


Työmarkkinatkin ovat muuttuneet. Ennusteiden mukaan vaihtuvuus työelämässä kiihtyy, ja jos mielii pysyä kelkassa, pitäisi jättää verkkoon jälkiä taidoistaan, kokemuksistaan ja näkemyksistään. Sillä tavoin voit varmistaa, että oikeat ihmiset ja työt löytävät sinut tarpeen tullen. Asiantuntija on todellinen asiantuntija vasta, kun hän osaa kertoa osaamisestaan muille.


Millainen kirjoittaja olen?


Uudet vaatimukset aiheuttavat sen, että moni joutuu etsimään itselleen uuden ammatti-identiteetin. On pakko pohtia, millainen viestijä minä olen ja millaisia asioita haluan itsestäni paljastaa julkisesti.


Se on iso kysymys, sillä moni haluaisi varmasti perinteiseen tapaan vain keskittyä tekemään työnsä mahdollisimman hyvin ja jättää omat näkemyksensä työpaikan kahvipöytään. Monia voisi helpottaa tieto, että työelämän teksteissä ei silti tarvitse kertoa yksityisasioista ja paljastaa vaatekaapin sisältöä. Se riittää, että kirjoittaa työhön liittyvistä ajatuksistaan ja kokemuksistaan.


Monen organisaation johto odottaa, että some-viestintä ja blogitekstit onnistuvat tuosta vain. Eli tiukkaan asialinjaan tottuneiden asiantuntijoiden pitäisi yhtäkkiä osata kirjoittaa persoonallisia tekstejä ja vielä ilman valmiita raameja.


Eikä asiantuntijoita kannusteta huomaamaan kirjoittamisen merkitystä, vaikka hyviä tekstejä ei takuulla synny ilman hyvää syytä. Kirjoitustaito on tärkeää, mutta myös motivaatiolla on iso merkitys.


Kirjoitustaito uudelle tasolle


Mitä uudenlaisia taitoja työelämän kirjoittajilta sitten vaaditaan? Kokosin listaan yhdeksän tärkeintä taitoa, joita kehittämällä voi tulla digiajan mestarikirjoittajaksi.


1. Asetu lukijan asemaan


Asiakas- ja käyttäjälähtöisyys on lävistänyt yhtä lailla yksityisen ja julkisen sektorin, mikä näkyy tai minkä ainakin pitäisi näkyä myös työelämän teksteissä. Teksteistä on mahdotonta tehdä kiinnostavia, jos ei ole selvillä, kenen ne on tarkoitus lukea.


Vasta, kun tunnet lukijan arkea sekä ajatus- ja arvomaailmaa, ymmärrät, millaisista aiheista kannattaa kirjoittaa ja mikä näkökulma aiheeseen on hänelle tärkein.


2. Opettele alkupainotteinen tekstirakenne


Valtaosa työelämän kirjoittajista on saanut oppinsa korkeakoulussa. Verkkoteksteihin ei kuitenkaan istu tieteellisen kirjoittamisen tyyli, jossa ensin taustoitetaan ja perustellaan ja johtopäätökset kerrotaan vasta lopuksi. Verkossa tärkein asia on kerrottava nopeasti, taustat ja perustelut seuraavat myöhemmin, jos ne ovat tarpeellisia.


3. Harjoittele priorisointia


Lukijan harteille ei voi jättää sen päättelemistä, mikä tasavahvoista vaihtoehdoista tai argumenteista on tärkein. Kirjoittajan tehtävä on päättää, mikä aiheessa on tärkeintä ja kertoa se lukijalle suoraan. Tärkeysjärjestystä pystyt osoittamaan myös edellä mainitun rakenteen avulla.


4. Muodosta näkemys ja kärjistä


Vaikka kuinka haluaisit osoittaa ymmärtäväsi aiheen eri ulottuvuuksia, et voi kirjoittaa kaiken huomioivia tekstejä. Niistä tulee pelkästään latteita. Opettele muodostamaan omia näkemyksiä ja sanomaan ne suoraan.


Et voi tyytyä toistelemaan faktoja, vaan sinun on tehtävä tulkintoja, vedettävä johtopäätöksiä, analysoitava tai oltava jotain mieltä. Ota siis aihetta koskevat tiedot ja peilaa niitä omiin kokemuksiisi, jotta saat tekstiin henkilökohtaisen otteen.


5. Erota tekstilajit toisistaan


Raportti, some-päivitys, pöytäkirja, palvelukuvaus ja blogiteksti ovat kaikki erityyppisiä tekstejä, jotka vaativat erilaista rakennetta, tyyliä ja sanavalintoja.


Et voi kirjoittaa blogitekstiä aikajärjestyksessä edeten kuten pöytäkirjaa. Ja some-päivitykseen puolestaan pitäisi tiivistää huippukohdat tapahtumasta tai tutkimuksesta, josta raportissa kirjoittaisi juurta jaksain.


6. Tunnista vahvuutesi ja intohimosi


Kun tiedät, missä olet erityisen hyvä tai mikä saa sinut innostumaan tulenpalavasti, sinun on helppo löytää aiheita, joista kirjoittaa. Voit myös vahvistaa motivaatiotasi ajattelemalla, että kirjoitat erikoisosaamisestasi, jotta voisit tekstien avulla olla hyödyksi muille.


7. Hyödynnä tarinoita ja esimerkkejä


Kun tunnet yleisösi ja olet valinnut aiheesi, seuraava askel on opetella tunnistamaan tavallisessa arjessa merkitykselliset tilanteet, hetket ja kohtaamiset. Voit käyttää niitä teksteissäsi johdattamaan lukijan aiheen äärelle ja tuomaan abstraktit aiheet arjen tasolle.


Lue lisää: Kerro tarina tai muodosta mielipide, niin saat persoonallisuutta yritysblogiin


8. Suojaudu hälyltä


Vaikuttavien tekstien kirjoittaminen vaatii, että sinulla on aikaa ajatella sitä, mistä seuraavaksi kirjoittaisit. Se ei onnistu stressissä, kiireessä ja valtavan tehtävälistan äärellä. Myös varsinainen tekstin tuottaminen vaatii hetkiä, jolloin mielessä ei pyöri mitään muuta eikä kukaan tai mikään keskeytä.


Lue lisää: Paranna keskittymiskykyäsi, niin kirjoitat sujuvammin

Kirjoittaminen vaatii aikaa ajatella - näin raivaat sitä kiireiseen työhön


9. Asettele teksti ilmavasti


Tekstin rytmittäminen voi tuntua vähäpätöiseltä seikalta, mutta verkkotekstien tapauksessa kyse on lähes elintärkeästä asiasta. Netissä ihmiset ovat kärsimättömiä ja lukevat silmäillen, ja siksi tekstistä on saatava yleiskatsaus nopeasti.


Käytä siis lyhyitä lauseita ja kappaleita. Ripottele väliotsikoita riittävän usein. Hyvä konsti on myös käyttää listauksia, ranskalaisia viivoja tai numerointeja, jotka on helppo omaksua.


Yhä useampi yritys ja organisaatio on ymmärtänyt, että asiakkaat haluavat kasvot palveluille, joita ostavat ja käyttävät. Ihminen kohtaa ihmisen, ei yritystä. Juttelemme työasioista ventovieraiden kanssa some-palveluissa, ja pääosa meistä tekee sen kirjoittamalla.


Kirjoittaminen ei aiemminkaan ole ollut kaikille helppoa, mutta valmiit raamit ja selkeä suunta ovat helpottaneet urakkaa huomattavasti. Nyt moni joutuu luomaan raamit ja suunnan itse, toivottavasti työnantajan avustuksella.


Digiajan kirjoitustaito on valtavan paljon muutakin kuin sanojen asettelua peräkkäin tai kielioppisääntöjen hallintaa. Entä, jos sinäkin aloittaisit uusien taitojen opettelun jo tänään, vaikka yhden some-päivityksen kirjoittamisella?


Haluatko parantaa taitojasi blogitekstien kirjoittajana? Imoittaudu ilmaiselle Onnistu asiantuntijabloggaajana -minikurssillemme täällä!


1,878 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY