• Writer's pictureSanna Sevänen

Uusia bloggaajia verkkokurssin avulla – näin Haaga-Heliassa kehitetään asiantuntijaviestintää

Updated: Feb 21, 2022

Kuvakaappaus eSignals-blogin etusivulta. Kuvassa suurimpana sininen diskopallon näköinen pallo.
Haaga-Helian blogitekstit julkaistaan eSignals-blogissa.

Uusia bloggaajia, jotka julkaisevat tekstejä säännöllisesti. Siinä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tavoite, jonka jakaa moni muukin ammattikorkeakoulu. Haaga-Heliassa avuksi otettiin Kidekoulun asiantuntijabloggaamisen verkkokurssi, jonka kävi vuoden 2021 aikana käynyt yli 50 haagahelialaista.

Viestintäasiantuntija Anna Hermiö keräsi toiveita siitä, mihin kirjoittajat kaipaisivat apua. Moni halusi tukea esimerkiksi ideointiin ja aiheen rajaamiseen sekä rohkeutta kirjoittamiseen.

– Kaikkiin toiveisiin vastataan Kidekoulun kurssilla. Meille oli hyvin tärkeää, että ihmiset voivat opiskella omaan tahtiinsa ja saavat henkilökohtaista palautetta tekstistään. Sitä moni toivoo ja tarvitsee, Hermiö sanoo.

Hermiön mukaan kurssi on vastannut odotuksia erinomaisesti. Kevään kurssilaisilta on jo saatu tekstejä Haaga-Helian eSignals-blogiin, ja moni on saanut innostusta jatkaa kirjoittamisen parissa sekä löytänyt itsestään uusia vahvuuksia kirjoittajana.

Viestintäasiantuntija Anna Hermiö luotsaa blogitekstien kirjoittajia Haaga-Heliassa ja ohjasi asiantuntijoita Kidekoulun bloggauskurssille.
Viestintäasiantuntija Anna Hermiö

– Lisää tekstejä on tulossa, kunhan kevään pahimmat kiireet hellittävät. Kurssissa on hyvää myös se, että materiaalit ovat käytössä vuoden, joten niiden avulla voi kirjoittaa tekstejä myöhemminkin.

Asiantuntijoiden viestintäosaamista kehitetään suunnitelmallisesti, ja blogitekstit ovat yksi tapa tuoda esiin asiantuntemusta ja vahvistaa brändiä. Yksi vaikutin uusien bloggaajien haalimisen taustalla on se, että jokainen julkaistu blogiteksti tuo ammattikorkeakoululle julkaisupisteen.

Haaga-Heliassa on jo aktiivinen bloggaajien joukko, joka kirjoittaa tekstejä säännöllisesti, mutta uusia kirjoittajia tarvitaan. Hermiön vastuulla on ohjata Haaga-Helian väkeä julkaisemisessa, mutta työaika ei riitä kaikkien opastamiseen ja palautteen antamiseen.

– Kävin itse Askeleet asiantuntijablogiin -kurssin vuonna 2019 ja pidin sitä hyvin hyödyllisenä. Siksi päätin ohjata työntekijöitämme kurssille, kertoo Hermiö.

Innostus syttyi säännölliseen bloggaamiseen

Terveysliikunnan yliopettaja Paula Harmokivi-Saloranta kävi bloggauskurssin helmi–maaliskuussa 2021. Hän kaipasi työkaluja hyvän blogitekstin rakentamiseen ja säännölliseen bloggaamiseen.

– Lähdin kurssille aloittelijana, mutta tiesin jo vähän, mitä kannattaa tehdä ja mitä blogitekstiltä odotetaan. Halusin oikeasti oppia, miten voin tehdä mielenkiintoisen blogitekstin.

Paula Harmokivi-Saloranta sai Kidekoulun bloggauskoulutuksesta hyvät opit blogitekstien kirjoittamiseen ja innostusta blogata säännöllisesti.
Paula Harmokivi-Saloranta

Askeleet asiantuntijablogiin -kurssin aikana Harmokivi-Saloranta kirjoitti kaksi blogitekstiä, joista toinen julkaistiin eSignalsissa. Kurssi tarjosi oivalluksen, että tekstejä voi elävöittää erilaisilla tekniikoilla, kuten lyhyillä tarinoilla ja havainnollistavilla esimerkeillä.

– Kirjoitin kurssilla hyvin erilaisella tyylillä kuin aiemmin. Harjoittelin paljon ja kokeilin eri tyylejä. Ymmärsin esimerkiksi, että voin käyttää rohkeampaa ilmaisua.

Kurssin tärkeimmät opit olivat aiheen rajaaminen ja ydinviestin nostaminen esiin tekstissä. Monia vinkkejä Harmokivi-Saloranta hyödyntää myös esimerkiksi opiskelijoille antamissaan palautteissa.

– Kurssi madalsi kynnystä kirjoittaa blogia ja toi ymmärrystä, miten tekstiä voi parantaa laadullisesti. Se myös innosti siihen, että tekstejä voisi julkaista säännöllisesti. Oli loistavaa, että sai opiskella täysin itsenäisesti ja materiaalit olivat todella hyviä.

Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssin täysversio käynnistyy seuraavan kerran 7.3.2022. Ilmoittaudu mukaan täällä!

Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssin kansikuva. Ilmoittaudu bloggauskurssille ja opi kirjoittamaan sujuvia tekstejä. Verkkokurssi, kirjoittaminen, koulutus, Kidekoulu.