• Sanna Sevänen

Blogin perustaminen – 10 vinkkiä asiantuntijalle

Updated: Jan 2


Harkitsetko asiantuntijablogin perustamista, mutta et oikein tiedä, mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon? Tämä blogiteksti on juuri sinua varten.


Asiantuntija- ja yritysblogit elävät kukoistuskautta, päätellen ainakin siitä, miten usein blogin perustamiseen liittyviä kysymyksiä tulee vastaan some-kanavissa. Moni on herännyt siihen, että työelämän muutoksessa pysyy mukana vain, jos tuo aktiivisesti esiin omaa osaamistaan.


Verkkoon rakennettu cv ei enää riitä, vaan tarvitaan digitaalinen portfolio. Sellaisena blogi toimii erinomaisesti, sillä ajan myötä kirjoituksistasi kertyy kattava näyteikkuna asiantuntemukseesi. Ja mitä isompi joukko ihmisiä tietää, mitä osaat, sen varmemmin saat juuri sinulle sopivia työtilaisuuksia.


Yhtä lailla yrityksille blogi on oiva kanava tuoda esiin työntekijöiden asiantuntemusta ja kertoa, mitä hyötyä yrityksen tuotteista ja palveluista on.


Mitä blogin perustaminen sitten vaatii? Koulutan työssäni paljon asiantuntijablogin kirjoittajia, ja ennen yhdenkään tekstin kirjoittamista haluan selvittää, ovatko blogin perusasiat kunnossa.


Nämä kymmenen vinkkiä auttavat sinua asiantuntijablogin aloittamisessa.


1) Mieti, miksi haluat kirjoittaa blogia


Jos tahdot perustaa menestyvän blogin, kirjoitusmotivaation on oltava kunnossa. Käytä aikaa sen pohtimiseen, mitä blogilla tavoittelet. Haluatko löytää uuden työpaikan, saada yrityksellesi asiakkaita tai ryhtyä mielipidevaikuttajaksi?


Muuta seuraavaksi tavoite mitattavaan muotoon. Jos haluat mielipidevaikuttajaksi, tarkoittaako se sinulle haastattelupyyntöjä, puhujakutsuja tai vierasbloggauksia? Mieti myös, mitä sinun pitää tehdä päästäksesi tavoitteeseesi.


2) Tutustu lukijoihisi


Kirjoittajan paras ystävä on lukija. Kun tiedät, kenelle tekstisi kirjoitat, hanki ymmärrystä myös siitä, mikä häntä kiinnostaa ja millaisten ongelmien kanssa hän painii. Lukijan avulla löydät kiinnostavat aiheet ja terävät näkökulmat teksteihisi.


Joskus voi olla vaikea hahmottaa, kenelle haluat tekstisi suunnata. Ota silloin avuksi blogin tavoite: kenen pitää lukea blogiasi, jotta saavutat päämääräsi?


3) Valitse aihe


Usein asiantuntijasta tuntuu mahdottomalta valita laajasta osaamisestaan ne palat, jotka tahtoo tuoda esille ja jotka toisaalta kiinnostaisivat lukijoita eniten.


Hyvä lähtökohta on miettiä, mistä asioista olet palavan innostunut. Blogiin kuluu paljon työtunteja, joten kannattaa valita aihe, jonka parissa viihdyt loputtomasti. Mistä jaksat puhua suu vaahdossa kahvitunnilla ja mikä saa sinut lukemaan artikkeleja ja hakemaan tietoa vapaa-ajallakin?


Jos et rajaa aihepiiriä ja kohderyhmää, tulet helposti tarjonneeksi kaikkea kaikille. Uskollisen lukijakunnan kasvattaminen on vaikeaa, jos lukija ei tiedä, mitä blogiltasi odottaa eikä osaa palata takaisin sen pariin.

4) Varaa aikaa


Blogin perustaminen tapahtuu usein suuren innostuksen vallassa. Silloin jää helposti huomaamatta, miten paljon aikaa blogi vie. Jos kalenteri on jo täynnä töitä, harrastuksia ja perhe-elämää, jostain pitää luopua tai kirjoittamisesta ei pidemmän päälle tule mitään.


Yllättävän moni luulee, että blogitekstit syntyvät ohimennen kaiken muun ohessa. Kirjoittaminen vaatii kuitenkin ennen muuta henkistä tilaa, jotta ideat saavat alkunsa ja epämääräiset ajatukset kypsyvät jäsennellyiksi näkemyksiksi. Yhden blogitekstin kirjoittamiseen voi mennä kaksi tai kuusi tuntia riippuen siitä, miten kokenut kynäilijä olet.


5) Sitoudu säännölliseen julkaisurytmiin


Voit saada blogillesi sitoutuneen yleisön vain, jos julkaiset tekstejä säännöllisesti ja riittävän usein. Ennen blogin julkaisemista voit kirjoittaa vaikka 3–4 tekstiä varastoon, jotta sinulla on julkaistavaa jo valmiina eikä suurta painetta kirjoittaa lisää välittömästi.


Sopiva julkaisutahti määräytyy sen mukaan, millaisia tuloksia blogiltasi toivot ja miten paljon aikaa blogiin on käytettävissä. Jotkut julkaisevat tekstin joka maanantai, mutta kerran kuukaudessakin on ihan hyvä tahti.


6) Opettele hyvän blogitekstin peruspalikat


Verkossa huomion saavat vain tekstit, joissa mennään suoraan asiaan. Siksi hyvän blogitekstin kirjoittajan täytyy tietää, mitä on sanomassa ja kertoa se tiiviisti heti alussa, mieluiten jo otsikossa.


Monen asiantuntijan helmasyntinä on ilmaista asiansa kovin koukeroisesti ja monimutkaisesti. Blogitekstissä pitää kuitenkin käyttää selkeää kieltä eli välttää erikoistermejä ja suosia lyhyitä lauseita sekä kappaleita. Selkeästä tekstistä voit lukea lisää täältä


7) Päivitä kirjoitustapasi


Kiireisessä arjessa vain harvalla on mahdollisuus pyhittää blogille pitkiä yhtenäisiä ajanjaksoja. Siksi kirjoittaminen kannattaa opetella jakamaan vaiheisiin, jotka sujahtavat vaikkapa puolen tunnin mittaisiin vapaisiin hetkiin.


Omat tuokionsa voi varata ideoinnille, tekstin suunnittelulle, kirjoittamiselle ja viimeistelylle. Jos kirjoittaminen ei suju, usein kyse on siitä, että ajatus ei ole valmis. Nämä jumit kannattaa opetella tunnistamaan ja lähteä vaikka lenkille jäsentämään ajatuksiaan.


Hyvästä blogitekstistä ja kirjoittajan työskentelytavoista voit oppia lisää ilmaisella verkkokurssillamme Onnistu asiantuntijabloggaajana – kirjoita sujuvasti ja napakasti.



8) Ole rohkeasti persoonallinen


Asiantuntijablogin perustaminen ei kannata, jos et ole valmis panemaan itseäsi kunnolla likoon. Pelkkä faktatietojen lateleminen kiinnostaa vain harvoja, vaan sen sijaan ihmiset janoavat näkemyksiä, kokemuksia ja tarinoita.


Ne tekevät lukemisesta helpompaa ja osoittavat, että asiantuntemuksesi on nähtyä ja koettua, ei pelkästään kirjoista luettua. Persoonallista kirjoitustyyliä voit opetella tämän tekstin avulla.



9) Älä aseta rimaa liian korkealle


Moni asiantuntijablogin perustamisesta haaveileva torppaa aikeensa, koska arvelee, että ei löytäisi kirjoitettavaa. Jos omalta alalta on jo olemassa useita blogeja tai joukosta on noussut kuuma henkilöbrändi, voi tuntua lannistavalta ajatella, mitä lisättävää minulla enää voisi olla.


Yksikään aihe ei kuitenkaan tyhjene sillä, että siitä jo kirjoittaa joku muu. Kun juttelet asiantuntemuksestasi naapurin, serkkupojan tai toisen osaston kollegan kanssa, huomaat, että sinulle itsestäänselvät asiat eivät ole sitä muille.


Älä siis ajattele, että jokaisen blogitekstin pitäisi tarjota maailmalle jotain täysin uutta ja mullistavaa. Tärkeintä on, että voit auttaa näkemyksilläsi ja tiedoillasi muita.


10) Suunnittele, missä jakelet tekstiäsi


Kun teksti on valmis, vasta puolet työstä on tehty. Jo ennalta on hyvä miettiä, missä some-kanavissa jakelet tekstejäsi. Ilman some-jakelua blogille on nimittäin todella vaikea saada lukijoita. Kaikki tunnetut ja suositut bloggaajatkin jakavat tekstejään kanaviin, joissa ne tulevat oman lukijakunnan ulottuville helposti. Myös hakukoneoptimoinnin perusteisiin kannattaa tutustua.


Jos bloggaat yrityksen nimissä ja tavoitteesi on esimerkiksi saada lisää asiakkaita, varaa euroja myös mainostamiseen some-kanavissa. Ainakin Facebookissa tuloksia saa jo varsin pienilläkin summilla.


Jäitkö listan jälkeen miettimään, maksaako blogin perustaminen vaivan? Asiantuntija- tai yritysblogi on erinomainen tapa ottaa julkaisut omaan haltuun sen sijaan, että julkaisisit sisältöjä pelkästään some-kanavissa.


Ihmisten luottamus Facebookiin horjuu ja Twitterin käyttäjien määrä laskee koko ajan. LinkedIn on suosittu nyt, mutta ei välttämättä enää vuoden tai kahden päästä. Siksi oman julkaisukanavan perustaminen on viisasta.


Jos oman blogin perustaminen ei ole mahdollista, voit aina tarjota tekstejäsi yhteisblogeihin, joita ylläpitävät muun muassa erilaiset yhteisöt, järjestöt ja liitot. Kevyt tapa kokeilla blogityylistä kirjoittamista on ryhtyä julkaisemaan LinkedIn-artikkeleita, ja silloinkin tämän tekstin neuvoista on hyvä aloittaa.


Lue lisää:

Ammatillisen blogin perustaminen: 3 myyttiä, jotka jarruttavat blogisi alkua

Paranna keskittymiskykyäsi niin kirjoitat sujuvammin - aivotutkijan neuvot hyviin teksteihin

Ahdistaako kirjoittaminen? Syynä voivat olla väärät uskomukset

0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY