• Sanna Sevänen

Hyöty irti – näillä vinkeillä yritysblogi kerää asiakkaita ja tukee myyntiä

Onko yritysblogi yrittäjän ajan haaskaamista vai tehokas markkinointikanava? Hyvin hoidettu blogi on ylivertainen aineistopankki, jota voit käyttää jatkuvasti asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseen ja myynnin tehostamiseen.

Erityisen hyödyllinen blogi on silloin, jos myyt tuotteitasi tai palveluitasi verkossa. Jos olet perustanut korona-ajan pakottamana verkkokaupan tai kehittänyt digitaalisia palveluita, olet ehkä huomannut, että myyminen ei vaatii ihan uudenlaisia ponnisteluja. Verkossa on nyt paljon tarjontaa, ja tarvitset tavan kertoa asiakkaille, mitä tarjoat ja miksi niitä kannattaisi ostaa juuri sinulta.


Seuraavaksi kerron sinulle, miten yritysblogia kannattaa hyödyntää. Lyhyesti kaava menee näin: julkaiset houkuttelevia blogitekstejä, keräät sähköpostilistalle aiheistasi kiinnostuneita, lähetät heille tiedon uusista blogiteksteistä ja kerrot samalla tuotteistasi tai palveluistasi.


Suunnittele ja sitoudu yritysblogiin


Miten sitten pääset tilanteeseen, että yritysblogissasi on tekstejä, joita potentiaaliset asiakkaat haluavat lukea? Mieti ensimmäiseksi, mitä aiheita blogissa käsittelet. Teemojen pitää tietysti liittyä siihen, mitä yrityksesi tarjoaa, mutta päätä muutama selkeä aihepiiri, joita haluat pitää esillä. Hahmottele itsellesi myös lukijaryhmät, jotka haluat tavoittaa. Jos yritykselläsi on malliasiakkaita, voit käyttää heitä myös mallilukijoinasi.


Koska tahdot yritysblogista tuloksia, päätä heti alussa, että sitoudut julkaisemaan tekstejä säännöllisesti kuukaudesta toiseen. Tee itsellesi sisältökalenteri, johon listaat tulevien tekstien aiheet ja julkaisuajankohdat. Suunnittele vähintään muutama teksti etukäteen, sillä kiireessä ja paineessa bloggaaminen helposti unohtuu.


Voit kopioida meidän sisältökalenteripohjamme omaan käyttöösi täältä .



Kirjoita hyviä tekstejä


Yritysblogissa jokaisen tekstin tarkoitus on auttaa lukijaa; ratkaista hänen ongelmansa tai tarjota tietoa, jota hän tarvitsee. Hyvien aiheiden jäljille pääset, kun mietit mihin tarpeeseen asiakas ostaa sinun tuotteesi tai palvelusi? Miten voisit tekstin avulla tehdä lukijan elämästä parempaa tai helpompaa?


Vinkkien antaminen ei maksa sinulle mitään, mutta saa asiakkaan ajattelemaan, että sinä tiedät juuri tästä aiheesta, ja kääntymään puoleesi myöhemmin ostoaikeissa. Aloita yritysblogin kirjoittaminen vaikka niistä aiheista, joista sinulta kysytään usein neuvoa.


Opettele kirjoittamaan niin, että tekstillä on lukijalle annettavaa ja hän ymmärtää, mitä haluat sillä sanoa. Kerro tärkein asia, hyöty, jonka lukija tekstistä saa, otsikon ja kahden ensimmäisen lauseen aikana. Käsittele yhdessä tekstissä vain yhtä asiaa ja jätä rönsyt ja taustoitukset mahdollisimman vähälle.


Näkemyksesi, kokemuksesi ja persoonasi saavat näkyä teksteissä, sillä henkilökohtaisuus tuo teksteihin tarttumapintaa. Lukija eli asiakas kuulee mielellään, mitä ajattelet asioista ammattitaitosi ja kokemustesi valossa.


Kirjoita tavallista, selkeää kieltä. Yritysblogin kirjoittaminen ei ole hankalaa, kun mietit, miten puhuisit aiheestasi kasvotusten asiakkaalle. Käytä esimerkkejä ja havainnollista vaikeita asioita liittämällä ne arkisiin tilanteisiin, jotta lukijan on helpompi omaksua sisältö.



Kerää lukijoita ja markkinoi yritysblogissa


Helpoin tapa saada yritysblogille lukijoita on kerätä sähköpostilista ihmisistä, jotka haluavat aina lukea uudet tekstisi. Kerro uutiskirjeen tilaamisen mahdollisuudesta kotisivullasi ja blogiteksteissäsi. Sähköpostiautomaatio helpottaa hommaa, mutta pienille tilaajamäärille viestejä voi lähettää ihan tavallisesta sähköpostiohjelmasta.


Kun lähetät uutiskirjeen tuoreesta blogitekstistäsi, voit samalla mainita tekstiin liittyvästä tuotteesta tai palvelusta ja kertoa, miten sen saa hankittua itselleen.


Yritysblogin tekstejä voi käyttää myynnin tukena muillakin tavoin. Kun olet voittanut lukijan puolellesi ja tarjonnut tälle kiinnostavia tekstejä, voit käyttää hyväksesi tilaisuuden ja kertoa tekstin lomassa aiheeseen liittyvästä tuotteesta tai palvelusta. Jos pelkäät tyrkyttäväsi, kirjoita mainoslauseet tyylikkäästi esimerkiksi tekstin loppuun.


Kaikkiin blogiteksteihin mainoksia ei ole pakko lisätä, mutta mieti silti joka kerta, mitä voisit tarjota yritysblogisi lukijalle seuraavaksi. Ohjaa hänet toiseen tekstiin lukemaan lisää samasta aiheesta tai tarjoa ilmainen opas, joka syventää blogissa kerrottuja asioita. Näin kasvatat luottamusta ja asiantuntijuutesi vahvistuu lukijan silmissä.


Yritysblogi voi houkutella kävijöitä kotisivuillesi myös hakukoneiden kautta. Hakukoneoptimoi tekstisi sopivilla avainsanoilla, ja sivusi nousee esille hakukoneissa, kun ihmiset hakevat tietoa alaasi liittyen.


Muista, että blogitekstit eivät ole kertakäyttötavaraa. Voit jakaa vanhoja blogitekstejä somessa tai kirjoittaa niistä uusia uutiskirjeitä, kun aihepiiriin liittyvien tuotteiden tai palveluiden myynti on jälleen ajankohtaista.

Haluatko oppia taitavaksi blogitekstien kirjoittajaksi tai tuottaako yritysblogin kirjoittaminen hankaluuksia? Tule Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssille, niin saat parhaat vinkit aina blogin perustan suunnittelusta ideointiin ja tekstin tuottamisesta sen viimeistelyyn.




Oletko edelleen sitä mieltä, että yritysblogin kirjoittaminen ei ole sinua varten? Lue blogistamme, mitkä yleiset vastaväitteet bloggaamiselle voit saman tien unohtaa.

101 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY