• Sanna Sevänen

Haluatko lisää kävijöitä verkkosivuille? Näin kirjoitat hakukoneystävällistä sisältöä

Updated: Jan 2


Tekstin kirjoittaja Heini Lindfors on hakukoneoptimoinnin konsultti.

Kuinka potentiaaliset asiakkaasi löytävät juuri sinun sivustosi hakukoneesta? Millaisia avainsanoja hakukoneoptimointiin kannattaa valita? Kuinka niitä käytetään teksteissä?


Tästä tekstistä saat vastauksia näihin kysymyksiin ja käytännön vinkkejä hakukoneystävällisten sisältöjen, kuten blogitekstien kirjoittamiseen. Perinteisesti hakukoneoptimointi jaetaan sisällön optimointiin, tekniseen optimointiin ja linkityksiin. Tässä tekstissä käsitellään siis pelkästään sisällön optimointia.

Hakukoneoptimointi alkaa avainsanojen valinnasta


Avainsana (engl. keyword) tarkoittaa sanaa tai sanojen yhdistelmää, jonka avulla sivustoa voidaan nostaa hakukoneissa tiedonhakijoiden saataville. Termi on hieman harhaanjohtava, sillä avainsana voi koostua useammasta kuin yhdestä sanasta.

Muista seuraavat kolme kriteeriä, kun valitset avainsanoja:


1. Optimoi avainsanoja, joilla on liiketoiminnallinen tavoite


Alkuun on hyvä miettiä, mitä tavoittelet hakukoneoptimoinnilla. Pelkkä kävijämäärän lisääntyminen ei vielä edistä liiketoimintaasi. Useimmiten optimoinnin tavoitteena on pikemminkin se, että sivustolle saadaan lisää ostavia asiakkaita.


Jos haalit sivustolle sivustolle liikennettä kirjoittamalla juttuja, jotka eivät liity yrityksesi liiketoimintaan, paukut menevät hukkaan. Etsi siis avainsanoja aihepiireistä, joilla on selkeä kytkös tarjontaasi ja liiketoimintaasi.


2. Valitse avainsanoja, joita ihmiset käyttävät hakukoneessa


Ei riitä, että perustat kirjoitustyön arvauksille siitä, millaisia avainsanoja tiedonhakijat hakukoneesta etsivät. Miksi tyytyisit arvauksiin, kun voit tutkia asiaa?


Avainsanojen hakumääriä voit selvittää monissa eri työkaluissa. Ilmaisista työkaluista suosittelen seuraavia:


  • Chrome-selaimen Keywords Everywhere -lisäosa, jonka avulla saat kätevästi tietoa avainsanojen hakumääristä suoraan hakutulossivulla.

  • Übersuggest, jolla voit löytää nopeasti uusia avainsanaideoita.

  • Google Search Console, joka tarjoaa arvokasta tietoa siitä, millä sanoilla sivustosi sijoittuu Googlen hakukoneeseen tällä hetkellä.


Jos teet kauppaa räätälöitävillä B2B-ratkaisuilla, voi olla kannattavaa optimoida sellaisiakin avainsanoja, joilla tehdään vain joitain kymmeniä hakuja kuukaudessa. Jos taas teet kuluttajaverkkokauppaa tunnetuilla brändeillä, kannattaa valita useammin haettuja sanoja.


3. Ohita liian kilpaillut avainsanat


Kuvitellaan, että tahdot optimoida naisten vaatteita myyvää verkkokauppaa. Olisiko naisten vaatteet hyvä avainsanavalinta? Sitä haetaan Googlen hakukoneesta tuhansia kertoja kuukaudessa. Luulisi, että tätä sanaa optimoimalla kaupan määrä kasvaa niin, että kohisee – vai kasvaako?


Vastaus löytyy hakukoneesta. Google tarjoaa kyseiselle avainsanalle suurien, tunnettujen brändien verkkokauppoja, joiden optimointiin on pantu todennäköisesti paljon rahaa.


Jos verkkokauppasi on vielä verrattain tuntematon ja jos optimoit pelkästään sisältöä, on naisten vaatteet -avainsana liian kova pala. Teit sivustollesi kuinka hyvää sisältöä tahansa, et todennäköisesti saavuta näin kilpaillulla avainsanalla hyviä tuloksia.


Palaa siis vielä suunnittelupöydän ääreen. Mikä erottaa sinun vaatekauppasi massatoimijoista? Jos tarjoat hyvää valikoimaa muodokkaille naisille, voit harkita avainsanoja muotia isoille naisille (390 hakua/kk) tai vaatteita isoille naisille (170 hakua/kk).


Jos olet satsannut kestävän tuotannon vaatteisiin, voit valita avainsanan ekologiset naisten vaatteet (170 hakua/kk) – ja niin edelleen. Hakumäärät ovat pienempiä, mutta menestymisen mahdollisuudet suurempia.


Varaa yhden aiheen optimointiin yksi sivu


Saat parhaat tulokset, kun keskityt vastaamaan yhdellä sivulla vain yhteen tiedonhakijan kysymykseen tai tarpeeseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun pitäisi valita yhden sivun optimointiin orjallisesti vain yksi avainsana.


Voit esimerkiksi huoletta optimoida avainsanoja muotia isoille naisille ja vaatteita isoille naisille samalle tuotekategoriasivulle, sillä nämä tarkoittavat käytännössä samaa asiaa.


Tärkeintä on, että optimoimallasi sivulla on yksi selkeä aihe sen sijaan, että runttaisit koko liiketoimintaasi yhteen tekstiin. Esimerkiksi palvelukuvaukset kannattaa laittaa kukin omalle sivulleen sen sijaan, että keskittäisit kaikki palvelukuvaukset samalle sivulle.


Vain yhdestä sivusta koostuva sivusto on hakukoneoptimoinnin kannalta toivoton tapaus. Tällaisen sivuston sisältöoptimointia ei käytännössä kannata edes yrittää.


Millaista sisältöä sitten pitäisi kirjoittaa?

Hakukone auttaa silloinkin, kun ryhdyt selvittämään, millaista sisältöä pitäisi kirjoittaa. Menestymisen mahdollisuudet ovat hyvät, jos teet samankaltaista sisältöä, jota Google jo nyt löytää kyseisellä avainsanalla.


  • Jos hakukone löytää pitkiä ja kattavia blogitekstejä, tee pitkä ja kattava blogiteksti. Tee se kuitenkin tavalla tai toisella paremmaksi (perusteellisemmaksi, havainnollisemmaksi, selkeämmäksi…) kuin kilpailijasi!

  • Jos se löytää verkkokaupan tuotekategoriasivuja, valitse optimointiin verkkokaupan tuotekategoriasivu.

  • Jos se löytää palvelukuvauksia, valitse optimointiin palvelukuvaussivu.


Jos olet täysin vakuuttunut siitä, että voisit palvella tiettyä hakusanaa käyttäviä tiedonhakijoita paremmin toisenlaisella sisällöllä kuin mitä hakukone ensisijaisesti tarjoaa, voit toki uida vastavirtaan ja kokeilla, miten homma toimii.


Ja sitten kirjoittamaan!


Näillä vinkeillä pääset hyvin eteenpäin hakukoneystävällisen sisällön tuottamisessa:


  • Varmista, että miksi on kirkkaana mielessäsi. Miksi kirjoitat tekstiä? Miksi lukijan pitäisi kiinnostua tekstistäsi? Jos et ole aivan varma vastauksista. palaa suunnittelupöydän ääreen.

  • Kirjoita niistä aiheista, joista sinulla on tietoa ja ymmärrystä. Jos kopioit netistä muiden ajatuksia ilman omaa näkökulmaa tai uutta tietoa, et saavuta parhaita tuloksia.

  • Tee tekstisi paremmin kuin muut. Etsi uusi näkökulma, tarjoa parempia vinkkejä, perustele näkökantasi, havainnollista, tee tutkimusta. Miksi tiedonhakijan kannattaa klikata hakutuloksista sinun tekstiäsi sen sijaan, että hän klikkaisi kilpailijan hakutulosta? Tarjoa sisällölläsi jotakin sellaista, mitä kilpailijat eivät tarjoa.

  • Keskity ensin aiheeseen ja vasta myöhemmin avainsanoihin. Voit halutessasi unohtaa tekstin ensimmäistä versiota kirjoittaessasi avainsananäkökulman kokonaan. Ehdit kyllä editointivaiheessa lisätä tekstiin avainsanoja sopivassa suhteessa.

  • Varmista, että sivusi title-tag ja metakuvaus (meta description) houkuttelevat asiakasta klikkaamaan. Nämä tekstielementit näkyvät oletusarvoisesti Googlen hakutulossivulla. Voit tarkistaa yksittäisten sivujen titlen ja metakuvauksen kunnon testaustyökalulla.

  • Käytä valitsemaasi avainsanaa myös leipätekstissä ja väliotsikoissa (h2, h3, h4). Luota omaan arvioosi siinä, miten usein avainsanaa kannattaa käyttää. Joskus avainsana kannattaa sisällyttää kerran kuhunkin kappaleeseen, toisinaan vähempi riittää. Käytä itse avainsanan lisäksi synonyymejä ja aiheeseen liittyvää sanastoa mahdollisimman laajasti.

  • Unohda pituusrajat. Pitkä teksti saavuttaa keskimäärin parempia sijoituksia kuin lyhyt teksti. Tämä ei tarkoita, että Googlen hakukone järjestäisi sivuja hakutuloksiin sanamäärän perusteella. Syynä on se, että hakukoneiden käyttäjät haluavat saada kysymyksiinsä perusteltuja ja pitkiä vastauksia. Voit huoletta unohtaa sanamääräsuositukset ja kirjoittaa sen verran kuin sanottavaa riittää. Tekstin keinotekoinen venyttäminen toistolla ja täytesanoilla sanamäärän lisäämiseksi ei kannata.


Sanoja voi taivuttaa, mutta käytä rinnalla perusmuotoa


Suomi on hakukoneille vaikea kieli. Hakukoneet ymmärtävät jonkin verran sanojen taivutusmuotoja, ja tämä ymmärrys kehittyy vuosi vuodelta. Silti kannattaa käyttää ainakin jonkin verran avainsanan perusmuotoa.


Tärkeintä on saada optimoitava avainsana sivuston title-tagiin ja pääotsikkoon eli h1-otsikkoon. Title-tagiin sanan voi rohkeasti laittaa perusmuodossaan, ja myös h1-otsikossa on syytä suosia perusmuotoa, jos mahdollista. (Siihen, kuinka pääset käsiksi h1-otsikkoon ja titleen, saat apuja sivuston tekijältä.)


Kirjoita tekstisi aina ensisijaisesti ihmislukijalle, älä hakukoneelle. Vaikka miten pyrkisit miellyttämään hakukonetta, se ei osta sinulta – ihminen ostaa.

Title-tagin sisältö saa olla tönköhkö, koska se näkyy ainoastaan hakutulossivulla eikä itse sivustolla. Sen sijaan leipätekstissä kielen pitää kuulostaa luontevalta.


Mittaa hakukoneoptimoinnin tuloksia


Jos et mittaa tuloksia, sivuston kehittäminen perustuu pelkälle mutulle. Ennen kuin aloitat optimoinnin, ota sivustolla käyttöön ainakin Google Analytics ja Google Search Console. Niiden avulla voit seurata sijoitusten ja liikenteen määrän kehitystä.


Optimointi vaatii kärsivällisyyttä. Huomaat jonkinlaista kehitystä todennäköisesti parin, kolmen kuukauden sisällä. Jos liikenteen määrä tai hakukonesijoitus ei puolen vuoden aikana parane, kannattaa miettiä, missä vika piilee.


Valitsitko optimointiin sittenkin liian kilpailtuja avainsanoja? Palveleeko kilpailijoiden tekemä sisältö asiakkaita paremmin? Voi olla hyvä selvittää myös, onko ongelmana linkkien puute tai tekninen optimointi.


Suunnittele, toteuta, mittaa – ja sama uudestaan


Sivuston hakukoneoptimointi ei ole koskaan “valmis”. Ei ole uskottavaa, jos joku väittää, että on käynyt kuntosalilla koko loppuelämänsä tarpeiksi. Sama pätee verkkosivustoon: sen kunnosta täytyy pitää säännöllisesti huolta.


Siksi sijoitusten, liikenteen ja konversioiden seurannasta kannattaa tehdä esimerkiksi kerran kuussa toistuva rutiini. Tuloksia analysoimalla saat eväitä seuraavien optimointitoimenpiteiden suunnitteluun.


Laadukas sisältö madaltaa yhteydenoton kynnystä


Myös hakukoneystävällisten tekstien julkaiseminen kannattaa ottaa rutiiniksi. Jokainen teksti on mahdollisuus saada lisää kävijöitä sivustollesi, ja jokainen kävijä voi olla potentiaalinen asiakas.


Ajankohtaisen ja hyödyllisen tiedon tarjoamisesta on hakukonenäkyvyyden lisäksi muitakin etuja: se kasvattaa tiedonhakijan luottamusta yritykseen ja madaltaa kynnystä yhteydenottoon.


Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa sivuston sisältöoptimointia. Kannattaakin siis lähteä rohkeasti tutkimaan, millaisille avainsanoille sinun kannattaisi sivustoasi optimoida.


Tekstin kirjoittaja Heini Lindfors toimii hakukoneoptimoinnin konsulttina. Hän on osallistunut yli sadan sivuston kehitykseen hakukoneoptimoinnin ja sisällöntuotannon keinoin. Heini pyrkii työssään paitsi auttamaan yrityksiä saamaan lisää kauppaa, myös tekemään netistä paremman paikan

0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY