Writer's pictureMari Valkonen

Yritysblogi tekee firmastasi tutun – 3 yleistä vastaväitettä, jotka jarruttavat kirjoittamista

Updated: Oct 7, 2020

Yrittäjä, eikö kauppa käy toivotusti? Yksi yleisimpiä ostamisen esteitä on se, ettei asiakas tiedä, mitä sinulla on tarjolla – tai että firmaasi on edes olemassa!

Tuntemattomuudesta ponnistamiseen auttaa markkinointi, mutta ei ole kovin tehokasta tuutata tuote-esittelyä tai suoraa myyntiviestiä ihmisille, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan firmastasi tai tuotteistasi.

Mitä kalliimmasta ostoksesta on kyse, sitä enemmän myynnissä tarvitaan luottamusta. Asiakas pitää siis saada vakuutettua siitä, että juuri sinä ymmärrät hänen pulmiaan, pystyt toimittamaan lupaamasi ja että tuotteesi tai palvelusi hänen rahansa arvoisia.

Hyvällä tuurilla siihen asiakkaan vakuuttamiseen riittää yksi nappiin menevä viesti tai kohtaaminen. Paljon tavallisempaa on kuitenkin, että luottamus rakentuu hiljalleen yksi viesti, mainos, puhelu ja tapaaminen kerrallaan. Tuskin itsekään ostaisit kallista vipstaakkelia sen ensimmäisen Facebook-mainoksen tai puhelinsoiton perusteella.

Yritysblogin kirjoittaminen ja blogitekstien jakaminen ovat toimiva ja varsin edullinen tapa tehdä yrityksestä tuttu. Ja kun tulevalla asiakkaalla on muistikuva sinusta tai firmastasi valmiiksi, hän on hedelmällisempää maaperää myös myyntiviesteille tai -yhteydenotoille.

Miten itse toimit, jos kaipaat uutta tuotetta tai palvelua? Veikkaan että ensin kysyt verkostoiltasi ja jos heidän apunsa ei riitä, menet ja googlaat. Kirjoittamalla ja julkaisemalla verkkosivuillasi hyvää yritysblogia säännöllisesti saat sekä erilaisten verkostojen että hakukoneen tietoisuuteen, mitä osaat, teet ja tarjoat.

Näihin kolmeen vastaväitteeseen olen törmännyt kouluttaessani yritysblogin kirjoittamista verkkokursseillamme, lähikoulutuksissamme ja Suomen Yrittäjien webinaareissa.

1. Lukeeko blogitekstejä enää kukaan?

Kyllä lukee, vuosittain 900 000 suomalaista. Blogien suosion määrä on kyllä pienessä laskussa, mutta tilastojen mukaan tekstisisällöt pitävät edelleen pintansa myös videoblogien ja podcastien aikakaudella.

Jos haluat yritysblogisi menestyvän, kirjoita sellaisia tekstejä, jotka kiinnostavat asiakasta. Se tarkoittaa, että tekstien ideat ja näkökulmat pohditaan siitä käsin, mikä auttaisi asiakasta tai millainen tieto olisi hänelle hyödyllistä.

Älä siis julkaise tekstiä uuden palvelusi lukuisista hyödyistä. Vastaa sen sijaan kysymyksiin, joita asiakkaat kysyvät sinulta toistuvasti tai tarjoa ratkaisu ongelmaan, jonka kanssa tiedät asiakkaan parhaillaan painivan.

2. No, mutta pidän osaamisestani/tuotteistani/palveluistani ääntä some-kanavissa!

Hyvä, se on tosi tärkeää! Yritysblogin tekstejä pitää nimittäin julkaisemisen jälkeen markkinoida ja erilaiset somekanavat ovat siihen mitä parhaimpia kanavia.

Blogia kannattaa kuitenkin julkaista sen lisäksi, että julkaiset säännöllisesti somekanavissa.

Kun julkaisusi ovat omalla verkkosivuillasi, ne ovat omassa hallussasi. Saat yritysblogista tietoarkiston, jota voit hyödyntää myynti- ja markkinointityössä sekä asiakkaiden palvelemisessa.

Hyvin SEO-optimoidut blogitekstit tuovat verkkosivuillesi kävijöitä vuosienkin kuluttua. Blogitekstistä saat aiheen myös useaan somepäivitykseen.

Somepalvelussa päivitykset ovat ison mediakorporaation algoritmin armoilla eikä tämänhetkinen hyvä näkyvyytesi välttämättä enää ole entisensä parin kuukauden kuluttua.

3. Yritysblogin kirjoittaminen – ei sellaiseen ole aikaa!

Yrittäjän aika on aina kortilla, sillä oma tontti on valtava ja aina löytyy jotakin, mikä pitäisi hoitaa kuntoon. Hyvien blogitekstien kirjoittaminen ja yritysblogin säännöllinen julkaiseminen vaativat kyllä aikaa, mutta väitän, että eivät niin paljon kuin pelkäät.

Julkaisutiheyden ei tarvitse olla tiukka, kunhan se on säännöllinen. Voit aivan hyvin julkaista uuden tekstin kerran kuukaudessa. Toki tiuhempi julkaisemisen tahti tuo nopeammin tuloksia. Ja jos tekstejä kirjoittaa myös yhtiökumppani, työntekijä tai silloin tällöin vaikka asiakas, sinulle on entistä vähemmän työtä.

Ennen yritysblogin perustamista sen suuntaviivat kannattaa määritellä itselleen selkeiksi. Mitä olen tekemässä, miksi ja kenelle? Jos tämä ajatustyö jää tekemättä, blogi tuntuu helposti epämääräiseltä möykyltä, jonka selättäminen on valtava homma.

Blogitekstien napakkaan ja järjestelmälliseen työstämiseen löytyy kaava Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssiltamme, jossa kirjoittamisen prosessi puretaan vaiheisiin ja otetaan haltuun yksi kerrallaan. Tämä vauhdittaa tekstien syntymistä selvästi.

Lue täältä lisää siitä, miksi kiire on usein vain tekosyy siihen, miksi tekstit eivät synny.

Ilmoittautuminen Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssin täysversioon alkaa 14. tammikuuta, ja ensimmäisen viikon ajan pääset mukaan edulliseen early bird -hintaan. Lue lisää täältä!