top of page

Blogi ja some tarvitsevat toisiaan ja siksi aloitimme yhteistyön viestintäyhtiö Zenton kanssa

Updated: Jan 14, 2020




Mihin organisaatio tarvitsee blogia, jos sen asiantuntijat kertovat työstään ja osaamisestaan ahkerasti somessa?


Tai toisaalta: tarvitseeko Facebookissa, LinkedInissä tai Instagramissa olla aktiivinen, kun pistää paljon paukkuja jo blogin säännölliseen päivittämiseen?


Blogi ja some tarvitsevat toisiaan, ja koska haluamme Sannan kanssa auttaa työssään kirjoittavia myös somen saralla, aloitimme viime vuoden lopussa aloittaa yhteistyön viestintäyhtiö Zenton kanssa.


Zenton Hanna Puro ja Hanna Takala ovat digitaalisen median moniosaajia: he kouluttavat yrityksiä ja organisaatioita viestimään somessa sekä asiantuntijoita tuomaan osaamistaan esiin eri somekanavissa rohkeasti ja järjestelmällisesti.


Someviestinnän perustaksi he työstävät viestintäsuunnitelmia ja someohjeistuksia sekä tuottavat sisältöä someen ja verkkosivuille.


“Kun asiantuntija viestii somessa ammatillisesti, hän vahvistaa ja rakentaa omaa asiantuntijuuttaan ja samalla koko uraansa. Parhaimmillaan asiantuntijan someviestintä voimistaa koko yrityksen tai organisaation viestintää ja markkinointia sekä kohentaa sen mainetta”, sanoo Zenton toimitusjohtaja Hanna Puro.


Blogi on asiantuntemuksen arkisto


Miksi yritys tai asiantuntija oikein sitten tarvitsee blogia ja pidempiä tekstejä? Monestakin syystä.


Blogi kokoaa asiantuntijan tai organisaation osaajien näkemykset yhteen paikkaan tietoarkistoksi, jota voi hyödyntää myynnissä, rekrytoinnissa, alan tulevaisuuden luotaamisessa tai uusien yhteistyökumppaneiden etsimisessä. Lisäksi blogin avulla organisaation verkkosivut pysyvät kiinni ajassa.


Blogissa näkemykset, kokemukset, neuvot ja vinkit ovat organisaation omilla verkkosivuilla, eivät ylikansallisen yhtiön alustalla ja sen algoritmien armoilla. Blogikirjoituksia työstämällä ammatillisten näkemysten muodostaminen helpottuu, mikä auttaa esimerkiksi LinkedIn-päivitysten kirjoittamisessa.


Toisaalta blogikirjoituksia pitää markkinoida, jotta lukijat löytävät niiden pariin. Organisaation ja erityisesti sen asiantuntijoiden käyttämät somekanavat ovat tähän yleensä paras ja helpoin vaihtoehto. Kun asiantuntija levittää esimerkiksi kollegansa kirjoittamaa blogipostausta somessa, viesti koetaan uskottavammaksi kuin yrityksen logon takaa jaettu päivitys.


“Kannattaa ottaa huomioon myös se, että työntekijän jakama viesti, vaikkapa uudesta blogikirjoituksesta, leviää somessa monta kertaa laajemmalle yleisölle kuin organisaation julkaisema viesti. Ja blogikirjoitus on juuri sellainen sisältö, jota ihmiset mielellään jakavat”, Puro sanoo.

138 views0 comments
bottom of page