Kirjoittajan 10 käskyä – muista nämä, jos tahdot kehittyä kynäilijänä

kirjoittaminen, kirjoituskoulutus, kirjoitusvinkit, kirjoituskoulutus verkossa, paremmaksi kirjoittajaksi

Jokainen kirjoittaja tarvitsee välillä inspiraatiota ja innostusta. Kokosimme yhteen ominaisuuksia, joita kannattaa vaalia, jotta kirjoittaminen tuottaisi iloa ja teksteistä tulisi mahdollisimman hyviä.

1. Ole rohkea

Kirjoita vain sellaista, jonka takana voit seistä, ja uskalla kirjoittaa se, mitä ajattelet tai tunnet. Tarvitset myös rohkeutta ottaa aikaa ja tilaa, jonka kirjoittaminen vaatii.

2. Kiinnostu uusista asioista

Kirjoittajan pitää osata innostua, sillä palo aiheeseen paistaa tekstistä. Kun etsit jatkuvasti uusia perehtymisen aiheita, pidät mielesi virkeänä ja tulet harjoittaneeksi taitojasi monipuolisesti.

3. Kirjoita säännöllisesti

On parempi kirjoittaa usein ja vähän kuin harvoin ja paljon. Kirjoitustaito kehittyy vain harjoittelemalla, ja jos kirjoittaminen kuuluu rutiineihisi, aloittamisen kynnys on matala.

Ja kun kirjoitat säännöllisesti, opit hyväksymään sen, että timantteja ei synny, jos et kirjoita välillä myös huonoa tekstiä.

4. Kokeile

Kirjoita välillä pitkiä tekstejä, ja yritä toisinaan mahduttaa sanottavasi puoleen sivuun. Testaa uudenlaista rakennetta tai kopioi aloittamisen tapa uutisesta, esseestä tai novellista. Vaihtele tyyliä tai päätä upottaa tekstiin sanoja, joita et tavallisesti käyttäisi.

Voit saada yllättäviä oivalluksia siitä, millainen kirjoittaja olet, mikä on tyylisi tai millainen ilmaisun tapa toimii parhaiten.

5. Varaa aikaa ajattelemiselle

Usein ajatukset tarvitsevat aikaa kypsyäkseen, ja välillä ne valmistuvat jopa tuskastuttavan hitaasti. Jos mielessä pyörii jatkuvasti iso liuta asioita ja huomiosi on suuntautunut tulevaan tai menneeseen, tehtyyn tai tekemättömään, sinulla ei kirjoittamisen hetkellä ole mitään sanottavaa.

Siksi tarvitset tekemättömyyden hetkiä ilman velvollisuuksia, ja alitajuntasi alkaa tehdä töitä tekstiesi eteen.

6. Pidä hauskaa

Muista, että kirjoittamisen ei tarvitse eikä pidäkään olla tuskaista puurtamista. Raskaat aiheet ja isot tunteet vaativat tilansa, mutta etsi myös aiheita, kirjoittamisen tapoja ja tekstilajeja, jotka tuottavat iloa.

Mikä saisi naurun kuplimaan sisälläsi? Tai mistä saisit hykerryttävän tunteen, jonka uuden luominen tai oivallus voivat synnyttää?

7. Älä pyri täydellisyyteen

Teksteistä tulee hajuttomia ja mauttomia, jos viilaat lauseita loputtomiin, otat huomioon jokaisen toisaalta ja toisaalta -näkökannan tai pyöristelet näkemyksiäsi särmättömiksi palleroiksi. Jos kaikki roso poistuu tekstistä, kukaan ei jaksa lukea sitä.

Etkä koskaan saa tekstiä valmiiksi, jos jokaisen lauseen pitää olla täydellinen ja jokaisen sanan ilmaisuvoimaltaan paras mahdollinen.

8. Lue paljon

Lue erilaisia tekstejä erilaisilta kirjoittajilta ja eri aikakausilta. Näin sinulle karttuu kokemusta ja näkemystä siitä, miten monenlaisia tapoja on kirjoittaa hyvin.

Lukemalla kartutat tietojasi, löydät aiheita ja saat oivalluksia. Sanavarastosi rikastuu, ilmaisupankkisi kasvaa ja opit asettumaan erilaisten ihmisten nahkoihin. Lukeminen kehittää myös keskittymiskykyä, joka on kirjoittajalle tärkeä taito.

9. Käytä aistejasi tarkasti

Kuuntele ja katsele ympäristöäsi, ja yritä nähdä sellaista, mitä muut eivät näe. Opi poimimaan oleellinen tieto ja paina mieleesi yksityiskohdat, joiden kautta avautuu kokonainen maailma.

10. Kirjoita ihmiselle

Suuntaa sanasi Paulille, Sepolle, Mirjalle tai Annalle, älä epämääräiselle ihmisjoukolle. Mieti, mikä lukijaa koskettaa tai mihin hän voi samastua. Valitse oikea ihminen tai luo kuviteltu lukija ja kirjoita niin, että hän tahtoo lukea tekstisi alusta loppuun.

Jos käskyjä olisikin yksitoista, viimeinen niistä olisi: kirjoita, kirjoita ja kirjoita. Kirjoita silloinkin, kun motivaatio on kadoksissa, ja silloinkin, kun et löydä aihetta.

Pane itsesi kirjoittamaan, jotta saisit itsestäsi ulos sen, mitä on tulossa, vaikka mieli panisi vastaan. Sillä jos et kirjoita, et saa koskaan tietää, mihin teksteilläsi yltäisit.

Haluatko parantaa taitojasi blogitekstien kirjoittajana? Imoittaudu ilmaiselle Onnistu asiantuntijabloggaajana -minikurssillemme täällä!

kirjoittaminen, kirjoituskoulu, kirjoituskoulutus, kirjoittajakoulutus, blogiteksti, bloggaaminen, bloggauskurssi

2,063 views0 comments