• Mari Valkonen

Eikö työpaikan blogin kirjoittaminen huvita? Mieti vielä – voit hyötyä siitä yllättävillä tavoilla

Updated: Jan 14



Perustiko työantajasi blogin, johon toivoo tekstejä myös sinulta? Tuntuuko, ettei blogitekstien kirjoittamiseen meinaa löytyä aikaa eikä oikein motivaatiotakaan kaikkien varsinaisten työtehtävien lisäksi?

Yrityksen tai yhteisön blogi on onnistuessaan kolmen kauppa: siitä hyödyt sekä sinä, työnantajasi että blogin lukija. Blogin avulla yritys, organisaatio tai järjestö voi auttaa asiakkaitaan ja kertoa tekemästään työstään, mikä parhaimmillaan lisää myyntiä, houkuttelee uusia työntekijöitä tai kasvattaa tunnettuutta.

Kun yritysblogia kirjoittavat työntekijät omalla nimellään ja äänellään, viesti on uskottavampi kuin viestintä- tai markkinointiosaston rustaama ja kasvottomasti yrityksen nimissä julkaistu teksti.

Mutta mitä sinä sitten saat, kun valjastat näkemyksesi, nimesi ja kasvosi työpaikan blogiin? Paljonkin! Tässä kolme tärkeintä asiaa.

1. Kirjoitat osaamisesi esiin!

Mitä headhunter, yhteistyökumppani, journalisti tai asiakas löytää, kun hän googlaa nimelläsi tai etsii verkosta alasi osaajaa? Mitä paremmin sinun osaamisesi näkyy hakutuloksissa, sitä todennäköisemmin saat yhteydenoton.

Blogin kirjoittaminen on loistava keino kertoa verkossa siitä, mitä kaikkea työhösi kuuluu ja minkä alan asiantuntija olet. Ja kun uusi kontakti löytää sinut osaamisesi perusteella, voit saada haastattelupyynnön, yhteistyöehdotuksen tai kaupan, joka edelleen avaa yllättäviä ovia urapolullasi!

Oletko LinkedInissä tai kuulutko Facebookissa johonkin ammatilliseen ryhmään? Jakamalla blogipostauksen saat aikaan sinun näköisesi keskustelunaloituksen ja pääset verkostoitumaan aiheesta kiinnostuneiden kanssa.

2. Näet työsi uudessa valossa

Moni asiantuntijatyötä tekevistä pakertaa arjessaan jonkin pienen ja yksittäisen asian kanssa. Esimerkiksi insinööri voi painia uuden ohjelmiston kanssa ja tuskailla sen koodiviidakossa.

Blogin kirjoittaminen on hyvä keino katsoa omaa työtä laajasta perspektiivistä: mitä kaikkea siihen sisältyykään ja mikä sen perimmäinen tarkoitus on? Kenen elämää sinun työsi helpottaa?

Jos esimerkiksi insinöörin työstämä ohjelmisto tulee energiankulutusta säästävään laitteeseen, hänen työnsä auttaa omalta pieneltä osaltaan ilmastopäästöjen vähentämisessä. Oman työn laajan merkityksen ymmärtäminen ja muistaminen lisää tutkimusten mukaan työtyytyväisyyttä ja hyvinvointia.

Lisäksi nykyisin puhutaan paljon asiakaskokemuksen tärkeydestä. Lukijan, siis esimerkiksi asiakkaan säännöllinen muistaminen voi auttaa pitämään asiakasnäkökulman mielessä myös muun työn lomassa. Blogia kirjoittamalla voit saada oivalluksia siitä, kuinka palvelusi tai tuotteesi käytettävyyttä voi parantaa.

3. Kehität tärkeää työelämätaitoa

Sujuva ja monipuolinen kirjoitustaito on työssä valttia, sillä me kaikki kirjoitamme työssä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tekstien avulla pidetään yhteyttä asiakkaisiin, työkavereihin, pomoon ja rahoittajiin. Kirjoittamalla tutkitaan, raportoidaan, markkinoidaan ja myydään.

Kirjoittamalla blogia säännöllisesti opit muodostamaan, jäsentämään ja julkaisemaan omia työhön liittyviä näkemyksiä. Kirjoittaminen ei ole vain valmiiden ajatusten raportointia, vaan luova prosessi, jonka aikana syntyy uusia ideoita ja ratkaisuita. Blogin kirjoittaminen helpottaa työpaikan rutiinitekstien, kuten sähköpostien, ohjeistuksien ja raporttien tuottaminen helpottuu.

Oletko ajatellut, ettet kirjoittaminen ole sinun leipälajisi? Niin kuvitteli pitkään myös Visman toimitusjohtaja Jukka Holm. Neljä vuotta sitten hän kuitenkin alkoi kirjoittaa blogia. Neljänkymmenen lyhyen blogipostauksen jälkeen hän huomasi, että kirjoittaminen oli helpottunut selvästi.

Blogin kirjoittamisesta saatu itsevarmuus sai Holmin kirjoittamaan huippuarvosanan opinnäytetyöstä, mikä osaltaan johti siihen, että hänet headhuntattiin toimitusjohtajaksi.

Holmin inspiroiva tarina on hyvä esimerkki siitä, että jokainen voi ja kaikkien kannattaa kehittyä kirjoittajana.

Ellet ole aikaisemmin kirjoittanut blogitekstejä, on hyvin ymmärrettävää, että kynnys omien näkemysten ja kokemusten julkaisemiseen on korkea. Mieti, mikä sinua motivoi blogitekstien tekemiseen – se kantaa mahdollisen alkukankeuden yli ja auttaa löytämään blogitekstien tekemiselle aikaa kiireisen työarjen lomassa. Blogin kirjoittaminen antaa sinulle paljon!

Ensimmäiset tekstit yritysblogiin ovat aina ne vaikeimmat. Minä ja Sanna digiajan kirjoituskoulu Kiteestä olemme sparranneet yritysblogien kirjoittajia sekä Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssilla että työpajoissa, joissa annamme järjestelmällisen askel askeleelta -mallin blogitekstien kirjoittamiseen että varmuutta ja uskallusta julkaista omia tekstejä.


Lue lisää:

Kerro tarina tai muodosta mielipide – näin saat persoonallisuutta yritysblogiin

Blogitekstin aihe hukassa? Kolmen kysymyksen avulla löydät idean ja rajaat sen napakaksi aiheeksi

Ahdistaako kirjoittaminen? Syynä voivat olla väärät uskomukset

0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY