• Sanna Sevänen

Yritysblogin kohtalonkysymykset – näin varmistat, että blogisi toimii

Updated: Jan 2


Luen ja selailen työkseni paljon yritysblogeja. Aivan liian usein törmään siihen, että blogilla on hienot puitteet, mutta tekijät ovat unohtaneet sisällön suunnittelun.


Tekstit voivat olla mitä tahansa maan ja taivaan välillä, mutta lukija loistaa poissaolollaan ja lähtökohta on yrityksen omissa tarpeissa. Ei näin.

Jos haluat varmistaa, että yrityksen blogi on tarpeellinen ja hyödyllinen osa markkinointia, käy säännöllisesti läpi perusasiat siitä, miksi blogi on olemassa. Blogi toimii, kun siellä tuodaan esiin näkemyksiä, taitoja ja tietoja ja annetaan ne lukijoiden käyttöön ilman toivetta vastikkeesta. Pidä huoli, että blogista välittyy aito halu auttaa ja ratkoa lukijan ongelmia.

Mietitkö vielä syitä yritysblogin perustamiseen? Parhaimmillaan blogi tuo yritykselle näkyvyyttä, saavuttaa uusia asiakkaita ja sitouttaa vanhoja. Blogi on hyvä kanava myös silloin, jos haluat luoda myönteistä työnantajamielikuvaa tai vahvistaa suhteita yhteistyökumppaneihin.


Säännöllisesti julkaistu ja taitavasti tehty blogi auttaa saavuttamaan aseman mielipidejohtajana, jonka ajatuksia halutaan kuulla esimerkiksi perinteisessä mediassa tai erilaisissa tilaisuuksissa. Oman alan äänitorveksi pääsemisestä puhuu myös Josi Tikkanen Advance B2B:n blogitekstissä.

Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssillamme käydään läpi blogin lähtökohtia, joita kannattaa miettiä yhtä lailla, olit sitten yhden asiantuntijan tai ison yrityksen blogin ruorissa. Perustan luominen on tärkeää uuden blogin alkutaipaleella, mutta tarkista matkan varrellakin aika ajoin, ovatko seuraavat asiat kunnossa.

Mikä on blogin tavoite?

Moni yritys toivoo blogin tukevan myyntiä ja tuovan liidejä, mutta myyminen ei voi olla blogin ensisijainen tavoite. Blogissa ei kannata tyrkyttää tuotteita, vaan kertoa tarinoita ja ratkaista asiakkaan pulmia tavalla, jotka kertovat yrityksen asiantuntemuksesta. Tavoitteet voidaan johtaa vaikka suoraan yrityksen strategiasta, mutta ne pitää muokata blogin käyttöön sopiviksi.

Jos tavoitteena on esimerkiksi tavoittaa potentiaalisia työntekijöitä, blogissa voidaan kertoa uratarinoita yrityksen sisältä tai korostaa uusia asiantuntijoita etsivän tiimin erityisosaamista.

Kenelle kirjoitat?

Jos et tiedä, kuka kirjoituksiasi lukee (tai kenen haluaisit lukevan), et voi kirjoittaa kovin osuvia tekstejä. Sanat on helpompi asetella, kun mielessä on epämääräisen joukkion sijasta oikea ihminen, jonka taustasta ja tietotasosta on olemassa edes valistunut arvaus. Siksi kannattaa määritellä muutama mallilukija ja antaa jokaiselle useampi ominaisuus, jotka auttavat kirjoittajia hahmottamaan, millaiset aiheet ja tekstit häntä kiinnostavat.

Mitä blogi käsittelee?

Selvää on, että blogitekstit liittyvät yrityksen toimialaan, mutta blogiin ei silti kannata tunkea mitä tahansa mieleen juolahtaa. Sen sijaan suosittelen määrittelemään blogille rajatun aihepiirin ja muutamia valmiita tekstityyppejä, jotka antavat osviittaa kirjoittajalle ja auttavat lukijaa ymmärtämään, millaisten tietojen perässä hänen kannattaa blogissa vierailla.

Tekstityyppien ansiosta kirjoittajan ei tarvitse joka kerta mietiskellä a:sta ö:hön, mitä kaikkea kirjoittamisen arvoista hänen työpöydällään pyöriikään. Hänellä on valmiit lokerot, joihin ajatuksensa sujauttaa. Lukija puolestaan oppii tekstityyppien ansiosta (vaikka niitä ei hänelle näkyväksi tehtäisikään) tietämään, mitä blogilta kannattaa odottaa. Samasta aiheesta kertoo tämä Somecon Maarit Niemelän blogiteksti.

Kuka blogia kirjoittaa?

Blogi on ilmainen kanava, mutta säännölliseen julkaisemiseen tarvitaan rutkasti työtunteja. Yksikään teksti ei synny, jos sen kirjoittamiseen ei ole aikaa. Viestintä- tai markkinointiosasto voi harvoin vastata kirjoittamisesta yksinään, jos tekstejä julkaistaan säännöllisesti ja mukaan halutaan asiantuntijoiden omaa ääntä ja kasvoja.

Siksi yrityksen kannattaa kerätä kirjoittamisesta innostunut asiantuntijaryhmä, jonka jäsenille kirjoitusvuoroja tulee tasaisesti. Näin tehtiin Fastemsilla, jonka kirjoittajajoukkoa kävimme kouluttamassa alkavan blogin tekijöiksi alkuvuodesta.

Timanttisia tekstejä syntyy, kun kirjoittajien motivaatio on kohdillaan. Tarjoa heille mahdollisuus kehittyä kirjoittajana ja sparrailla toistensa tekstejä porukassa tai pareittain.

Suhdatudu yritysblogin kirjoittamiseen suhtautua kunnianhimoisesti. Säännöllistä julkaisua tukemaan on hyvä luoda sisältösuunnitelma, johon merkitään kirjoittajat, aiheet ja julkaisupäivämäärät hyvän aikaa etukäteen. Säännölliseen yritysbloggaamiseen saa hyviä ohjeita myös tästä Emine Oy:n Susanna Rantasen blogitekstistä.

Hyviä tekstejä ei synny pakolla ja liian tiukalla aikataululla, vaan ajatukset vaativat aikaa kirkastuakseen. Kun blogin perustukset on luotu kunnolla, kirjoittaja saa joka kerta lentävän lähdön blogivuoron osuessa kohdalle.

Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssilta saat varmuutta blogitekstien kirjoittamiseen.

Lue lisää:

Verkkokurssi rohkaisi ensimmäisen blogitekstin julkaisemiseen - Pälvi Myyry suosittelee blogin perustamista kokeneille ammattilaisille

Kerro tarina tai muodosta mielipide - näin saat persoonallisuutta yritysblogiin

Sitoutumista klikkien sijaan - Ylen analytiikkagurun vinkit hyvää sisältöön


29 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY