• Writer's pictureSanna Sevänen

Jännittääkö kirjoittaminen? Lue vinkit ja uskallat julkaista tekstisi!

Jännittääkö kirjoittaminen? Lue vinkit, joiden avulla uskallat julkaista tekstejä blogissa, somessa tai muualla verkossa.

Viime elokuussa kirjoitin LinkedIn-päivityksen siitä, kuinka sairastuin keväällä työuupumukseen. Julkaisin tekstin, suljin selaimen ja jatkoin töitä, vaikka oikeasti olisin halunnut piiloutua peiton alle.

Jännitin kovasti sitä, millaisen vastaanoton päivitys saisi. Huomaisiko tekstiä edes kukaan tai saisinko ilkeiltä kommentteja? Entä olisinko asiakkaiden silmissä työkyvytön enkä saisi enää töitä?

Vaikka et kirjoittaisi yhtä henkilökohtaisesta aiheesta kuin minä, olet todennäköisesti joskus jännittänyt tekstiesi julkaisemista. On aivan eri asia kirjoittaa tiukasti asiassa pitäytyviä sähköposteja tai raportteja kuin lätkäistä tekstinsä kaikkien nähtäville.

Moni lamaantuu täysin, koska pelkää, että näyttää hölmöltä muiden silmissä. Ehkä sinäkin olet maalaillut mielessäsi kauhukuvia somekohuista tai pelännyt kollegoiden lyttäävän?

Jos kauhukuviin takertuu, jokainen julkaistu teksti voi näyttäytyä mahdollisuutena mokata muiden silmissä.

Jännitätkö sinäkin?

Jännittäjät ovat nykyisessä työelämässä vaikeassa tilanteessa, sillä vain harvassa työtehtävässä selviää ilman tekstien julkaisemista. Jo se on julkista kirjoittamista, kun pitää jakaa näkemyksiään ja kokemuksiaan omalle tiimille Teams-ryhmässä.

Useimpia jännitys kuitenkin kiusaa eniten silloin, kun pitäisi julkaista somessa, kirjoittaa blogiin tai tuottaa asiantuntija-artikkeli. Olen kouluttanut satoja ihmisiä bloggaamaan ja kuullut pitkän liudan syitä, miksi kirjoittaminen pelottaa. Avuksi olen koonnut keinoja, joilla jännitystä voi lievittää.

Uskalla julkaista tekstisi somessa tai blogissa!

Vinkkilista jännityksen lievittämiseen:

1. Pyydä kaveria, kollegaa tai viestinnän osaajaa lukemaan tekstisi ja antamaan palautetta.

Kun joku muu lukee tekstin, hän todennäköisesti huomaa, jos mukaan on eksynyt virheitä. Voit myös pyytää lukijaa arvioimaan, onko tekstissä järkevä sanoma, jonka tohtii julkaista.

2. Perusta tukiryhmä, jossa keskustellaan teksteistä ja kannustetaan toisia.

Ryhmän ansiosta voit päätyä kirjoittamaan aiheista, jotka muuten olisit haudannut kokonaan. Lisäksi on hyvä tietää, että ainakin ryhmän jäsenet ovat puolellasi, jos tekstisi saa ikävän vastaanoton.

3. Mieti, kenen reaktioita pelkäät ja miksi? Entä mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua?

Usein pelot eivät ole kovin rationaalisia, ja siksi niiden konkretisoiminen voi auttaa. Saatat huomata, että pahin, mitä voisi tapahtua, ei lopulta olekaan kovin paha.

4. Tutki käsityksiä itsestäsi kirjoittajana tai viestijänä.

Vaikka äidinkielenopettaja olisi sanonut sinua huonoksi kirjoittajaksi, se ei todennäköisesti pidä paikkaansa. Älä anna muiden kommenttien estää sinua kirjoittamasta!

5. Opettele suhteellisuudentajua.

Some- tai blogitekstiä eivät lue "kaikki", vaan todellisuudessa lukijajoukko voi olla varsin suppea. Moni saattaa sitä paitsi unohtaa lukemansa varsin nopeasti, sillä me kaikki altistumme jatkuvasti isolle viesti- ja tekstimäärälle. Se ei silti tarkoita, ettei teksteilläsi olisi väliä, sillä aina on myös niitä, joille sanasi voivat olla ratkaisevan tärkeitä juuri sillä hetkellä.

6. Käy läpi, mitä teet ja miten suhtaudut, jos nousee somemyrsky.

Suurin osa ihmisistä ei koskaan joudu niin sanottuun somemyrskyyn, jossa iso ihmisjoukko repostelee yksittäistä tekstiä tai päivitystä somekanavissa. On kuitenkin aloja ja aiheita, joissa some-keskusteluun liittyy suuria tunteita hyvin usein.

Jos pidät somekohua todennäköisenä, mieti, miten aiot sen hoitaa. Jos organisaatiossasi on viestintäyksikkö, kysy, millaista apua ja tukea voit saada sieltä.

7. Muista, että jokainen julkaistu teksti on mahdollisuus tuoda asiantuntemustasi esiin ja saada kontakti uusiin ihmisiin!

Jos haluat varmistaa, että asiantuntemuksesi on mahdollisimman monen tiedossa ja käytettävissä, älä anna pelon ja jännityksen estää tekstien julkaisemista. Nykyään suuri osa asioinnista ja kanssakäymisestä tapahtuu verkossa, ja siksi sinunkin kannattaa olla siellä läsnä tekstiesi avulla.

Entä miten kävi minun työuupumusta käsittelevälle LinkedIn-päivitykselleni? Siitä tuli suosituin päivitykseni koskaan ja sain valtavan määrän tukea ja kannustusta. Ilahduin myötätunnosta ja myös siitä, miten moni kertoi saaneensa lohtua omaan tilanteeseensa. Olen hurjan iloinen, että uskalsin, vaikka minua jännitti.

Haluatko pyyhkiä jännityksen pois opettelemalla kirjoittamaan timanttisia blogitekstejä? Pääset alkuun ilmaisella Onnistu asiantuntijabloggaajana -verkkokurssillamme. Blogin perustamista estäviä myyttejä kumotaan tässä blogitekstissä: Ammatillisen blogin perustaminen: 3 myyttiä, jotka jarruttavat blogisi alkua