Unohda oikeinkirjoitus välillä, ja tekstit syntyvät helpommin! Näin jaat kirjoittamisen vaiheisiin

oikeinkirjoitus, kirjoittaminen, kirjoituskoulutus, kirjoittajakoulutus, verkkokurssi, blogiteksti, kide, digiajan kirjoituskoulu kide

Tekstin pitää tulla kerralla valmiiksi, vaikka koneen ääressä kuluisi monta tuskaista tuntia. Kirjoittaminen on epämääräinen möhkäle, ja tekstit syntyvät joka kerta vähän sumussa. Kirjoittamaan ei kannata ryhtyä, jos ei ole riittävän pitkää aikaa käytettävissä.

Aika moni asiantuntija pitää kirjoittamista hankalana ja epämiellyttävänä hommana, josta mieluiten laistaisi kokonaan. Tekstin tuottamista on kuitenkin mahdollista helpottaa huomattavasti yksinkertaisella konstilla: jakamalla kirjoittaminen useampaan vaiheeseen.

Kun vaiheita on useampia, valmiiksi saamisen paine ja pakko eivät tykytä koko ajan takaraivossa. Silloin voi kirjoittaa rennommin ja lopputulos on yleensä parempi.

Erilaisten vaiheiden erottaminen kirjoittamisprosessista on välttämätöntä jokaisella ammattikirjoittajalle, jonka pitää tuottaa paljon laadukasta tekstiä nopeassa ajassa. Ja nykyaikana melkein kaikki kirjoittavat työssään niin paljon, että vaiheittain kirjoittamisesta on heille valtavasti hyötyä.

Aloittamisesta tulee helpompaa

Suurin etu vaiheittain kirjoittamisesta on se, että tekstin tekoon on helpompi ryhtyä, koska kerralla ei ole pakko rykäistä valmista. Silloin ei myöskään tarvitse heti alkuvaiheessa kauhistua siitä, ettei osaa kirjoittaa niin loistavaa tekstiä kuin oma suosikkibloggari, eikä miettiä, onko oikeinkirjoitus kohdillaan.

Koska toimeen tarttuminen on helpompaa, vaiheittain kirjoittamalla saa myös enemmän tekstejä aikaan.

Erota luonnos ja viimeistely

Millaisiin vaiheisiin kirjoittaminen sitten kannattaa jakaa? Tekstityypistä riippumatta tärkeintä on erottaa toisistaan luonnoksen kirjoittaminen ja tekstin viimeistely. Ensimmäisessä vaiheessa ei siis pidä yrittää tuottaa valmista, vaan ainoastaan saada näytölle tai paperille kaikki, mitä tahtoo aiheesta sanoa.

Luonnosvaiheessa tekstiä ei kannata arvostella. Unohda siis oikeinkirjoitus äläkä takerru siihen, ovatko faktat kohdillaan. Kirjaa sen sijaan tekstin lomaan muistiin, jos haluat tarkistaa jonkun asian myöhemmin. Opettele hyväksymään, että tässä raakatekstin vaiheessa et kirjoita pelkästään timanttisia lauseita, vaan välillä suollat aikamoisia kökköilmauksia. Sillä ei ole väliä, sillä tekstin viimeistelyn aika on myöhemmin.

Hio rakenne ja tarkista oikeinkirjoitus lopuksi

Kun luonnos on valmis, jätä teksti lepäämään vähintään kahvitauon ajaksi. Aina parempi, jos pystyt palaamaan asiaan vasta seuraavana päivänä. Silloin ajatuksesi ehtivät kypsyä ja katselet aikaansaannostasi uusin silmin.

Vasta nyt ryhdyt tarkastelemaan tekstiä ulkopuolisen silmin. Tuleeko lukijalle selväksi, mitä tahdot tekstillä sanoa? Pysytkö asiassa, ja onko teksti helppolukuista ja ymmärrettävää? Tarkista oikeinkirjoitus, korjaa virheet ja tee muutenkin kaikki tarpeellinen, jotta teksti täyttää tehtävänsä ja voit antaa sen lukijan silmien eteen.

Suunnittele edes kevyesti, niin ajatukset kypsyvät

Lähes yhtä tärkeää on suunnitella jokainen teksti edes kevyesti ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan luonnosta. Kun aihe on selvillä, käytä hetki sen miettimiseen, miten aiot aihetta käsitellä. Hyvä tapa on miettiä tavoitekysymys, johon aiot tekstillä vastata. Kirjaa kysymys muistiin ja hahmottele vähintään muutamalla ranskalaisella viivalla, mitä muuta haluat tekstissä sanoa.

Suunnitteluvaiheen tarkoitus on kirkastaa ajatuksiasi. Jos ryhdyt suoraan naputtelemaan, mutta tekstin tavoite on hämärän peitossa, sanojen tuottaminen on hidasta ja tarvitset todennäköisesti tuumaustaukoja. Ajatteleminen onnistuu huonosti, jos vain kökötät tietokoneen ääressä ja haluaisit saada jo valmista aikaan.

Erota myös ideointi omaksi vaiheekseen

Monessa tekstissä, esimerkiksi blogeissa, ihan ensimmäinen vaihe on kuitenkin ideointi. Jos ideoita ei synny luontevasti, ideointiin voi varata kalenteriin oman hetkensä. Jo kymmenessä minuutissa syntyy monta ideaa, kun käytät erilaisia ideointitekniikoita.

Ajan mittaan ideoinnista tulee automaattista eikä omaa ideointihetkeä useimmiten tarvita. Opettele sen sijaan kirjoittamaan jokainen idea aina heti muistiin, sillä muuten ne unohtuvat varmasti.

Lyhytkin aika riittää tekstin edistämiseen

Kun jaat kirjoittamisen useaan vaiheeseen, voit edistää tekstin valmistumista pienissäkin jaksoissa. Jo vartin voi hyödyntää esimerkiksi ideointiin tai suunnitteluun. Suunnittele silloin etukäteen, mitä olet tekemässä ja pysy asiassa tiukasti.

Tämä teksti esimerkiksi syntyi niin, että kirjoitin alustavia muistiinpanoja eli suunnittelin tekstiä junassa. Tein välissä muita töitä, ja sitten ryhdyin kirjoittamaan kahvilassa luonnosta. Aikaa kirjoittamiseen oli alle puoli tuntia, mutta sinä aikana sain jo riittävän kehikon aikaan. Viimeistely hoitui muutaman päivän päästä noin tunnissa.

Kun opettelet kirjoittamaan vaiheittain, edistät myös sitä, että kirjoittamisesta voi tulla rutiini. Opettele varaamaan tietynlaiset hetket tietyille vaiheille ja tunnistamaan esimerkiksi se, milloin tekstin tuottaminen onnistuu sinulta helpoimmin. Sitten vain toistat eri vaiheita säännöllisesti.

Haluatko, että organisaatiosi asiantuntijat oppivat kirjoittamaan loistavia blogitekstejä? Askeleet asiantuntijablogiin -työpajassa annamme lisävinkkejä myös kirjoittajan työskentelytapoihin.