Tarvitset kirjoitustaitoa jatkuvasti – pidä siitä huolta! Kuusi loistavaa syytä osallistua kirjoitus

Updated: Jan 14, 2020

Oletko koskaan ajatellut, kuinka iso osa työajastasi kuluu kirjoittamiseen? Milloin sait viimeksi kirjoitustaitoasi kehittävää koulutusta?

Oli edellisestä kerrasta aikaa paljon tai vähän, kerron kohta, miksi kirjoittajakoulutuksesta hyötyy ihan jokainen.

Yhä useammalle kirjoittaminen on olennainen osa työtä, ja siksi kirjoitustaidosta kannattaa huolehtia. Viestintä yritysten sisällä ja yrityksistä ulospäin on isoilta osin kirjallista, ja hyvin harvassa ovat ne ammatit, joissa välttyisi kirjoittamiselta. Asiakaspalvelijat vastaavat kysymyksiin yhä useammin chatissa, ja metallialan työntekijöitä koulutetaan kirjoittamaan Murikka-opistossa Tampereella.

Erityisesti asiantuntijoiden ja johtajien pitäisi pystyä kertomaan ammattitaidostaan selkeästi ja ymmärrettävästi myös oman kuplan ulkopuolelle.

Koska kirjoitustaidon painoarvo on työelämässä suuri, taitoa kannattaa arvostaa, antaa sille aikaa ja hakea apua kehittymiseen. Minä olen kirjoittanut työssäni toimittajana yli 15 vuotta, ja kaipaan säännöllisin väliajoin koulutukseen, jossa kirjoitustaitoani pöyhitään. Janoan uusia oivalluksia ja muistutuksia vanhoista opeista.

Olen saanut kirjoituskoulutuksista paljon ja uskon, että kouluttautuminen olisi antoisaa ihan jokaiselle. Tässä kuusi syytä, miksi myös sinun kannattaisi osallistua kirjoittajakoulutukseen.

1. Nautit kirjoittamisesta enemmän

Hienoin asia kirjoittajana kehittymisessä on se, että kirjoittamisesta tulee entistä mukavampaa. Toki kirjoittaja joutuu (minun nähdäkseni) käymään epämukavuusalueella lähes joka tekstin kanssa, mutta kun ymmärtää, mikä on itselle paras tapa tuottaa tekstiä, vaiheet seuraavat toistaan kuin itsestään eikä tuskailulle jää yhtä paljon sijaa.

2. Säästät aikaa

Kukaan tuskin haluaa tuhlata tunteja tuskaillen kirjoitustehtävän äärellä (tai ennen sen aloittamista). Hyvä koulutus antaa eväitä siihen, miten kirjoittaminen kannattaa jakaa vaiheisiin, jotka on helppo aikatauluttaa kalenteriin. Harjoittelua tietysti vaaditaan, mutta lopulta säästät aikaa aivan varmasti.

3. Viesti menee perille

Työelämässä tekstit kirjoitetaan yleensä siksi, että joku muu lukisi ja ymmärtäisi ne. Selkeä ja riittävän yksiselitteinen ilmaisu auttaa sinua saamaan viestisi paremmin perille, eivätkä väärinymmärrykset sekoita pakkaa työpaikalla.

4. Näytät hyvältä muiden silmissä

Kielioppi ei ole kaikki kaikessa, mutta kun pilkut ovat paikallaan ja ilmaisu helppolukuista, vaikutat lukijan silmissä fiksummalta kuin epämääräisen sotkuisia lauseita tuottamalla. Samalla markkina-arvosi kasvaa työnantajan silmissä. Varsinkin taito kirjoittaa omasta osaamisestaan on kovaa valuuttaa, ja blogin tai sometilin seuraajamäärät voivat olla merkittävä peruste uuden työntekijän palkkaamisessa.

5. Ajattelutaitosi kehittyvät

Kun pyrit parempaan kirjalliseen ilmaisuun, joudut väkisinkin miettimään, mitä pohjimmiltaan tarkoitat ja miten saisit muut ymmärtämään ajatuksesi parhaiten. Mikä on vastaanottajalle oleellista ja missä on asian ydin? Samalla oma ajattelusi kehittyy ja opit omaksumaan tärkeimmät asiat nopeasti. Esimerkiksi Danske Bankin myyntijohtaja Jyri Behm kertoo blogin kirjoittamisen nostaneen luovuuden ja ongelmanratkaisukyvyn uudelle tasolle.

6. Tutustut itseesi

Kirjoittajakoulutus sysää sinut uusille urille ja samalla joudut kohtaamaan pelkojasi ja tunteitasi. Harva kirjoittaja selviää miettimättä, mitä muut teksteistäni ajattelevat ja ovatko mietteeni riittävän fiksuja ja omaperäisiä.

Kun kirjoitat uudenlaisia tekstejä ja annat ne muiden luettavaksi, panet itsesi myös uudella tavalla likoon. Ajatukset ovat henkilökohtaisia, vaikka kyse ei olisikaan yksityisistä paljastuksista, vaan puhtaasti työasioista.

Kirjoituskoulutuksessa kohennat tietysti taitoasi tuottaa hyviä tekstejä, mutta samalla kehität montaa muutakin osa-aluetta. Ja mikä parasta, kaikki yllä luettelemani syyt potkivat sinua takuuvarmasti eteenpäin työelämässä.

***

Askeleet asiantuntijablogiin on verkkokurssi sinulle, joka haluat osaamisesi näkyvän verkossa. Lue kurssista lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan!