• Sanna Sevänen

”Some-päivitysten kirjoittaminen on osa ammattia, ei ylimääräinen nakki oikean työn lisäksi” – hyvin

Updated: Jan 14



Jos olet yhtään aktiivinen LinkedInissä, olet todennäköisesti törmännyt hyvinvointiguru Joni Jaakkolan teksteihin. Joka päivä Jaakkola julkaisee päivityksen, joissa toistuu sama sanoma: huolehdi itsestäsi. Nuku tarpeeksi, syö riittävän terveellisesti ja liiku (edes vähän).

Leppoisa ja joustava asenne hyvinvointiin vetoaa, ja siksi Jaakkola tekee joka viikko 1–4 luentokeikkaa. Niistä 99 prosenttia tulee some-näkyvyyden ansiosta. LinkedIn on kanavista tehokkain.

– Se on helkkarin tehokas! Millä muulla tavalla tavoitat yhtä paljon ihmisiä joka päivä vain sillä, että käytät tunnin verran aikaasi? Jaakkola sanoo.

Hän on toiminut hyvinvointivalmennuksia tarjoavan Optimal Performancen toimitusjohtajana vuodesta 2010 lähtien.

Tunti päivässä someen

Jokainen Jaakkolan aamu alkaa some-päivitysten kirjoittamisella, usein aamupalan ohella. Puolessa tunnissa hän kirjoittaa mielessä pyörineen hyvinvointi-ajatuksen ja julkaisee sen LinkedInissä ja Facebookissa. Toinen puoli tuntia kuluu keskusteluun osallistumiseen myöhemmin päivän mittaan.

Ideoita päivityksiin Jaakkola on helppo löytää. Yksinkertaisimmillaan aihe kävelee eteen salilla, kun joku sattuu ihmettelemään, miksi ei pääse syväkyykkyyn. Tai junassa joku kertoo selkävaivoistaan, ja Jaakkola kirjoittaa siitä, miten ongelmista pääsee eroon.

– Mietin näitä asioita joka päivä ja ajatuksia syntyy väkisinkin. Kirjoitan uudet ideat koneelle muistiin ja siellä on 300 ranskalaista viivaa, joista voin valita.

Kaikkien päivitysten ei tarvitse räjäyttää galakseja, mutta tavoite on, että kirjoitukset näkisi mahdollisimman moni. Siksi Jaakkola kirjoittaa näkemyksensä ensin kertaalleen ja käyttää sen jälkeen aikaa tekstin muotoiluun ja hiomiseen.

Tärkeää sanomaa ei kannata hukata sillä, että kirjoittaisi huolimattomasti.

– Jokaisen kappaleen tehtävä on saada lukemaan seuraava. Jos ekat kolme kappaletta on huttua, ne pitää muokata ja miettiä, mikä on kiinnostavaa.

Peilauspintana Jaakkola käyttää omaa some-surffaustaan. Jos kuva, otsikko tai viimeistään pari ensimmäistä lausetta eivät herätä kiinnostusta, hän jättää tekstin lukematta.

Iso tavoite

Ensin Jaakkola tuli tunnetuksi lähinnä treenaajien keskuudessa. Hän kirjoitti yrityksen blogissa siitä, miten kokonaisvaltainen hyvinvointi ja kuntosaliharjoittelu yhdistyvät.

Kesällä 2017 Jaakkola havahtui social sellingin ja henkilöbrändäyksen mahdollisuuksiin.

Herättäjänä toimi Sani Leinon ja Jarkko Sjömanin koulutus. LinkedIniin, Facebookiin ja Twitteriin kirjoittaminen muuttui päivittäiseksi.

– Moni muukin hyötyisi asennemuutoksesta. Ei pidä ajatella niin, että on oikea työ ja some pitää hoitaa sen lisäksi. Some-päivitysten kirjoittaminen on osa mun ammattia.

Somessa hyörimisen taustalla on iso tavoite. Jaakkola haluaa parantaa hyvinvointialan ajattelua, ja saada syttymään nekin ihmiset, joita hyvinvointi ei juuri nyt kiinnosta ollenkaan.

– Kenellä tahansa voi välähtää, miten monipuolisesti, leppoisasti ja joustavasti omasta hyvinvoinnistaan voi huolehtia, Jaakkola sanoo.

Ajattele lukijaa

Toisinaan laajasta aihepiiristä on vaikea kirjoittaa. Kun tietää paljon, ymmärtää myös, että asioita voi lähestyä lukemattomista näkökulmista. Silti some-päivityksessä voi tuoda kerralla esiin vain yhden näkökulman.

– Tekstit eivät ole täydellisiä, mutta jos huomioisin kaikki mahdolliset skenaariot, tuloksena olisi jotain hyvin ympäripyöreää. Siksi yritän aina osallistua keskusteluun, kun ihmiset kommentoivat, että asia ei ole ihan näin.

Kirjoittamista helpottaa, kun ajattelee tekstin vastaanottajaa. Jaakkola neuvoo valitsemaan tutun ihmisen, ystävän tai vaikka naapurin, joka muistuttaa potentiaalista lukijaa mahdollisimman paljon, ja suuntaamaan tekstinsä tälle.

– Jos käyn puhumassa insinööreille, käytän pylväsdiagrammeja ja autometaforia. Keski-ikäisille naisille täytyy valita erilainen esitystapa, ja sama pätee kirjoittamiseen.

Suosion kasvu vie aikaa

Optimal Performancen yritysmyynnistä reilusti yli 90 prosenttia tulee some-näkyvyyden ansiosta inboundina eli asiakkaat hakeutuvat itse yrityksen palvelujen pariin. Jaakkola ei edes muista, milloin olisi viimeksi soittanut jollekin kylmiltään ja kysynyt, olisiko tarvetta hyvinvointiluennolle.

Sen sijaan työntekijät ehdottavat häntä luennoimaan yrityksissä eri puolilla Suomea, koska mies on tullut tutuksi LinkedInissä.

– Top of mind -ajattelulla on paljon helpompi pärjätä kuin vaikkapa tarjouskilpailuilla. Se siinä on vaarallista, että jos myynti joskus loppuu kuin seinään, en tiedä, mistä se johtuu.

LinkedIn on some-palveluista tuloksellisin ja pitkän muotonsa ansiosta Jaakkolalle mieluisampi kuin Twitter. Facebook toimii ennen kaikkea hyvänä maksetun mainonnan kanavana.

Suosio ei ole tullut silmänräpäyksessä, vaan Jaakkola on ollut netissä äänessä vuodesta 2010.

– Eikä se tietenkään riitä, että pitää meteliä netissä, vaan pitää myös vetää hyvät setit.

Kirjan kirjoittaminen oli toteutunut haave

Blogitekstejä Jaakkola kirjoittaa enää harvoin. Aika ei riitä oman blogin julkaisuihin, sillä hän kirjoittaa paljon vieraskyniä ja toimittaa joka viikko suoratoistopalvelu Suplaan Väkevä elämä -podcastia.

– Hyvän blogitekstin kirjoittaminen vie vähintään kolme tuntia. Sisältömarkkinointia on helpompi tehdä somessa, koska siellä sitä voi tehdä joka päivä. Toisaalta somen ongelma on se, että kun kirjoitat jonkun tekstin tänään, ylihuomenna kukaan ei muista sitä enää. Uutta tekstiä pitää siis tuottaa usein.

Väkevä elämä on nimeltään myös Joni Jaakkolan esikoiskirja, joka ilmestyi syksyllä 2017 Tammen julkaisemana. Hän haaveili kirjan kirjoittamisesta pitkään, vaikka ei koskaan ole pitänyt itseään kynäilijänä, vaan mieluummin puhujana ja keskustelijana.

Teos syntyi kahdeksassa kuukaudessa muiden töiden ohessa. Käytännössä Jaakkola kirjoitti kirjaa aamuvarhain ja iltamyöhään, kun muut nukkuivat. Ensimmäiset 60 000 merkkiä syntyivät helposti, mutta sen jälkeen pitkä muoto osoitti haastavuutensa.

– On vaikea kirjoittaa 200 sivua niin, että punainen lanka säilyy. Alun perin mun piti kirjoittaa pelkkä treeniopas, mutta siihen alkoi tulla sivujuonteita. Lopulta päätettiin, että puolet kirjasta on elämänfilosofiaa, puolet kovaa faktaa treenaamisesta, syömisestä ja nukkumisesta.

Kirja lähti kustannustoimittajalle 420 000 merkin mittaisena ja tuli takaisin 60 000 merkkiä lyhyempänä. Niin paljon höttöä kustannustoimittaja oli tiivistänyt pois.

Haluatko oppia Joni Jaakkolan tavoin kirjoittamaan omasta työstäsi ja asiantuntemuksestasi vetäviä some-päivityksiä ja blogitekstejä? Tule Tarinoita työstä – treeniohjelma ketterään kirjoituskuntoon -verkkokurssille!

Lue lisää:

Eikö työpaikan blogin kirjoittaminen huvita? Mieti vielä - voit hyötyä siitä yllättävillä tavoilla

Kirjoittamalla toimitusjohtajaksi? Kuinka blogin kirjoittaminen antoi vauhtia Jukka Holmin uralle

Näin sain LinkedInissä miljoona näyttöä viidessä kuukaudessa - Samuli Salonen haluaa herättää keskustelua

0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY