top of page

Mitä hyötyä some-näkyvyydestä on uralle? Markus Koskinen ja neljä muuta LinkedIn-tähteä kertovat

Updated: Jan 2, 2020


Markus Koskinen, joukkueenjohtaja, yrittäjä, Asua Group

Asiakkaita, yhteistyökumppaneita, työtarjouksia. Vinkkejä, ystäviä, tunnettuutta. Valtava verkosto eri alojen huippuasiantuntijoita, joilta voi kysyä mitä tahansa.


Some ei ole enää aikoihin ollut pelkkää vapaa-ajan huvia, vaan säännöllisesti ja aktiivisesti somettamalla eri kanavista voi saada todellista hyötyä uralleen ja yritykselleen. Tästä tekstistä voit lukea, mitä some-näkyvyys on antanut Väestöliiton Minna Oulasmaalle, työnhakumentori Pipsa Arolle, lakimies ja yrittäjä Marika Myllykankaalle, kiinteistövälittäjä Roni Arvoselle ja rakennusalan yrittäjä Markus Koskiselle.


Rakennusalaa mullistavat partamiehet


Talouselämän ja Kauppalehden haastattelu, lyhytdokumentti Ylelle, seuraavaksi ehkä remontoimiseen keskittyvä tv-sarja. Markus Koskiselle ja hänen edustamalleen Asua Groupille some-aktiivisuus on tuonut paljon näkyvyyttä.


Monelle pirkanmaalaiselle rakennusalan yritys on tullut tutuksi, koska Koskinen ja aisaparinsa, yrityksen toimitusjohtaja Jarno Hämäläinen ovat tarmokkaasti julkaisseet sisältöä eri some-kanavissa.


“Aluksi me lauottiin tarkoituksella tosi kärkevästi totuuksia siitä, miten rakennusalalla on valtavat katteet ja se on väärin”, Koskinen kertoo.


Vielä viisi vuotta sitten Markus Koskinen oli Harri Jaskarin eduskunta-avustaja, joka tunnettiin ennen kaikkea politiikan piireissä. Sitten hän lähti osakkaaksi ja joukkueenjohtajaksi Asuaan, koska innostui Hämäläisen halusta mullistaa rakennusalan toimintatapoja. Läpinäkyvyys ja hinnoitteluperusteiden avaaminen ovat edelleen Asuan valtteja.


Tärkein kanava Koskiselle on Facebook, koska siellä viettää aikaansa myös Asuan kohderyhmä, mutta mies päivittää säännöllisesti myös LinkedInissä ja Instagramissa.


“Somen aiheuttama kiinnostus näkyy esimerkiksi siinä, että asiakkaat pettyvät, jos eivät tapaa minua ja Jarnoa”, Koskinen sanoo.


Millaista hyötyä some-näkyvyydestä on ollut urallesi?


MK: Olen saanut laajan verkoston luotettavia ihmisiä, joilta saan tarvittaessa apua, vaikka en ole heitä koskaan tavannut. Meille tulee myös paljon asiakkaita, joita en ole tavannut.


Tärkein on kuitenkin se, että somen ansiosta minua pidetään luotettavana. Ihmisillä on matala kynnys ottaa yhteyttä ja he uskovat siihen, että hoidamme hommat niin hyvin kuin mahdollista.


Hyvän LinkedIn-päivityksen elementit?


MK: Hyvässä päivityksessä on kosketuspintaa arkeen ja tietynlaista keveyttä. Se voi olla jonkinlainen heitto, joka on sidoksissa omaan tekemiseen. Ehdottomasti päivityksessä pitää olla rehellinen, sillä vihaan tekopyhyyttä.


Terveisesi tuoreelle LinkedIn-käyttäjälle?


MK: Kannattaa myös keskustella ja käydä dialogia niiden kanssa, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Näin laajennat omia näkökulmiasi tehokkaasti. Älä myöskään liikaa mieti mitä muut sinusta ajattelevat.


Miten alkuun someaktiivisuuden kanssa? Hyppää mukaan ketterän kirjoittamisen treeniohjelmaan!



Some-näkyvyys on tuonut monenlaista hyötyä myös urasparraaja Pipsa Arolle, Väestöliiton Minna Oulasmaalle, kiinteistönvälittäjä Roni Arvoselle ja juristi Marika Myllykankaalle.


Kide, kirjoittajakoulutus, kirjoituskoulutus, kirjoittaminen, some-näkyvyys, verkkokurssi
Pipsa Aro, yrittäjä ja työnhakumentori

Pipsa Aro, yrittäjä ja työnhakumentori


Millaista hyötyä some-näkyvyydestä on ollut urallesi?


PA: Olen saanut haastattelukutsuja, työtarjouksia, yhteistyöehdotuksia, yritykseni, asiakkaani, puhekeikkapyyntöjä ja paljon uusia ystäviä.


Aktiivisena keskustelujen kommentoijana olen oppinut valtavasti muiden ammateista ja työnkuvasta, saanut uusia näkemyksiä eri aloilta ja kuullut organisaatioiden arjesta suoraan heidän työntekijöiltään. Tämä on auttanut tunnustelemaan omia unelmia.


Keskustelujen aloittajana olen saanut kysyä mitä tahansa ja saanut vastauksia suoraan alojensa kovimmilta tyypeiltä. Aivan kuin olisi kymmeniä mentoreita!


Millaiset ovat hyvän LinkedIn-päivityksen elementit?


PA: Tärkeintä on, että jaat omia ajatuksiasi. Ei tarvitse olla "ajatusjohtaja" voidaksesi aloittaa keskusteluja.


Kerro, mikä sinua itseäsi kiinnostaa. Usein se kiinnostaa muitakin! Kerro jotain, mistä on muille hyötyä. Opitko jotain uutta? Teitkö jotain siistiä? Tutustuitko uuteen ihmiseen? Kerro niistä!


Jos haluat maksimoida näkyvyyden, jätä kuvat ja linkit pois. Eikä niitä aina todellakaan edes tarvitse! Omat ajatuksesi tekstipostauksena muutamalla oleellisella hashtagilla maustettuna on enemmän kuin tarpeeksi.


Terveisesi tuoreelle LinkedIn-käyttäjälle?


PA: Kukaan muu ei tiedä, että et ole ennen postannut mitään. Kukaan ei tiedä, että sua jännittää. Ota rohkeasti ensiaskel ja kerro Linkkari-verkostollesi, mitä opit tänään. Sitten se on tehty!


Ota mallia menestyvistä postauksista ympärilläsi: mihin aikaan ne on julkaistu (arkiaamut best), miten ne on rakennettu (esim. paljon rivivälejä, ei linkkejä eikä kuvia) ja miten ne sitouttavat muita (aktivoidaanko lukijoita).


Rohkeasti kun aloitat, puhut aidosti omana itsenäsi ja jatkat sinnikkäästi, niin huomaat, kuinka postauksesi tai kommenttisikin alkavat resonoida verkostossasi ja sen ulkopuolella.


Kide, kirjoittajakoulutus, kirjoituskoulutus, kirjoittaminen, some-näkyvyys, verkkokurssi
Minna Oulasmaa, Väestöliiton perhesuhteiden asiantuntija

Minna Oulasmaa, Väestöliiton perhesuhteiden asiantuntija


Some-näkyvyyden hyödyt?


MO: Muiden postauksista olen saanut uusia ideoita ja erinomaisia vinkkejä omaan työhöni. Säännölliset postaukset ovat auttaneet minua jäsentämään ajatuksiani ja kirkastamaan persoonallisen viestini, jonka haluan välittää muille.


Olen tehnyt verkostoni jäsenille tutuksi monipuolista osaamistani ja saanut sitä kautta uusia asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita.


LinkedIn on ollut kaltaiselleni asiakeskeiselle, 90 prosenttiselle introvertille verkostoitumisen paratiisi. Livekohtaamiset kuormittavat, mutta LinkedIn-verkostoituminen on minun juttuni.


Hyvän LinkedIn-päivityksen elementit?


MO: Anna jotain itsestäsi ja tarjoa uusia näkökulmia tai ideoita. Hyvä päivitys on selkeä, ytimekäs ja omaperäinen sekä herättää vastaanottajassa tunteita.


Itsei liitän usein mukaan hivenen huumoria, ellei aihe ole sellainen, mihin se ei todellakaan sovi. Joskus aiheeni ovat vaikeita, jolloin lähestymistapani on enemmän terapeuttinen.


Terveisesi tuoreelle LI-käyttäjälle?


MO: Ole ahkera, tee päivityksiä ja käy kommentoimassa muita säännöllisesti. Juurruta siitä itsellesi mukava tapa. Riittää, että olet aito oma itsesi. Älä kopioi joltain muulta jotain, mitä et oikeasti ole.

Verkostoidu laajasti ja monipuolisesti. Kutsu verkostoosi omien luontaisten verkostojesi ja alasi ulkopuolelta täysin eri alan ihmisiä kuin mitä itse edustat. Se rikastuttaa valtavasti omaa ajattelumaailmaasi.

Kide, kirjoittajakoulutus, kirjoituskoulutus, kirjoittaminen, some-näkyvyys, verkkokurssi
Roni Arvonen, kiinteistönvälittäjä, Bo LKV Helsinki

Roni Arvonen, kiinteistövälittäjä, Bo LKV Helsinki


Some-näkyvyyden hyödyt?


RA: Se on avannut upeita ura- ja sijoitusmahdoliisuuksia. Minua on pyydetty töihin saatesanoilla “sen kun tulet tänne ja aloitat”. Itseään ei tarvitse esitellä, kun some on tehnyt sen puolestani.


Saan myös enemmän irti asiakaskäynneistä. Osasta asiakkaita on jopa tullut ystäviäni.


Hyvän LinkedIn-päivityksen elementit?


RA: Mene suoraan asiaan ilman johdantoa tai loppuyhteenvetoa. Hyvä päivitys on lyhyt ja ytimekäs. Päivityksen pitää olla hyödyllinen lukijalle. Kehuskelu ja pelkkä omasta firmasta kertominen ei kiinnosta ketään.


Erotu – yleisiä päivityksiä ei jaksa kukaan! Jos LinkedInistä haluaa tuloksia, sen päivittämiseen pitää sitoutua täysillä.


Terveisesi tuoreelle LI-käyttäjälle?


RA: Aloita ja opi lennosta. Postaa, kun siltä tuntuu, ja unohda kellonajat. Älä mieti tykkäysten, näyttöjen, jakojen ja kommenttien perusteella oliko postaus huono. Jos postaus oli huono, kukaan ei sitä edes nähnyt. Itse teen huonoja päivityksiä joka viikko. Ne ovat elinehto sille, että joku pomppaa hyvin ylös!


Marika Myllykangas, OTM, lakimies, Lakia Oy:n perustaja

Kide, kirjoittajakoulutus, kirjoituskoulutus, kirjoittaminen, some-näkyvyys, verkkokurssi
Marika Myllykangas, OTM, lakimies, Lakia Oy:n perustaja

Some-näkyvyyden hyödyt?


MM: Vasta yrittäjäksi siirryttyäni ymmärsin alkaa käyttää somea ammatilliseen tarkoitukseen. Hyödyt ovat olleet valtavat. Sekä oma että yritykseni tunnettavuus ovat lisääntyneet ja sitä kautta olen saanut tehtyä myös useita diilejä. Olen lisäksi tutustunut todella mielenkiintoisiin ihmisiin somen kautta.


Hyvän Linkedin-päivityksen elementit?


MM: Hyvä Linkedin-päivitys liittyy jollain tavalla työelämään. Toiseksi siinä on jokin sellainen oivallus, jonka jakamisesta koet myös muiden hyötyvän ja kiinnostuvan.


Hyvä päivitys herättää keskustelua ja erottuu massasta. Muiden päivityksiä ei kannata suoraan matkia, mutta muiden päivityksiin voi mielellään viitata ja nostaa siihen liittyen jokin oma näkökulma esille.


Itse tykkään toisinaan käyttää päivitykseni tukena myös kuvia, vaikka ne eivät aina olekaan niin algoritmiystävällisiä.


Terveisesi tuoreelle Linkedin-käyttäjälle?


MM: “Verkostoidu rohkeasti ja avoimesti. Kerää verkostoosi ihmisiä, jotka kiinnostavat sinua ammatillisesti. Ota osaa keskusteluun ja kommentoi aktiivisesti.


Mikäli ensimmäiset omat päivitykset tuntuvat hankalilta, niin muista, että ihmiset ovat kiinnostuneita sinusta, jolloin esimerkiksi jonkinlainen lyhyt esittely itsestäsi on täydellinen pelinavaus.

Linkedin vaatii vain ripauksen rohkeutta ja avoimuutta – niillä tulee hyvä!


Haluatko sinäkin ottaa somesta kaiken irti ja harjaantua kirjoittamaan omaa työtäsi koskevia päivityksiä? Tarinoita työstä -verkkokurssilla saat 14 kirjoitustehtävää ja jokaiseen liittyy vinkki some-päivityksen tekemiseen.


1,155 views0 comments
bottom of page