Anelet, uhkailet, kiristät ja tuskailet, mutta kukaan ei halua kirjoittaa tekstejä organisaation blogiin. Julkaisutahti on sovittu, mutta tuorein teksti on kuukausien takaa.
Organisaation blogin pyörittäminen voi olla aikamoista tuskaa. Usein blogi perustetaan innostuksen vallassa, mutta se kuihtuu alkuunsa. Voi myös olla, että blogia ei edes perusteta, jos kirjoittajia ei löydy. Haamukirjoittaja on hyvä vaihtoehto, mutta jos tekstejä tuottaa pelkästään ulkopuolinen ammattikirjoittaja, blogista ei saa irti kaikkia hyötyjä.
Työntekijöitä kannattaa kannustaa blogin kirjoittajiksi, vaikka se tuntuisikin vaikealta.
Avuksi urakkaan teimme Suuren bloginpyöritysoppaan, jossa annamme neuvoja kirjoittajaporukan rekrytointiin ja hoivaamiseen.
Kun pyydät työntekijöiltä tekstejä, he saattavat vedota kiireeseen tai muihin syihin, joiden vuoksi kirjoittaminen ei onnistu. Usein todellinen syy on kuitenkin esimerkiksi siinä, että työntekijät eivät tiedä, mitä heiltä konkreettisesti odotetaan ja miksi.
Bloginpyöritysoppaassa kerromme, millä keinoin asiantuntijoiden yleisimmät vastaväitteet taklataan. Seuraavaksi kerron, miten pystyt vakuuttamaan asiantuntijat siitä, että kirjoittaminen on hyödyllistä sekä heille itselleen että organisaatiolle.
Henkilökohtaisuus tuottaa tulosta
Yksi organisaatioblogin tehtäviä on antaa kasvot toiminnalle. Tutkimuksista tiedetään, että ihmisen viesti menee perille valtavan paljon paremmin kuin organisaation viesti, ja siksi tekstejä kannattaisi julkaista asiantuntijoiden nimellä ja kasvoilla.
Tämä on tarpeen varsinkin silloin, kun asiantuntijalle halutaan luoda henkilö- tai asiantuntijabrändi, jonka asiakkaat, yhtä lailla nykyiset kuin potentiaaliset, tunnistavat ja johon he luottavat.
Nykyihmiset haluavat henkilökohtaista palvelua ja kohtaamisia, sillä monimutkaistuvassa maailmassa tarvitsemme tunteen siitä, että tämä palvelu tai tuote on juuri minun tarpeisiini sopiva. Kun teksteissä kuuluu kirjoittajan oma ääni ja persoona, kirjoitukset ovat paljon vaikuttavampia ja usein myös kiinnostavampia kuin jonkun toisen tuottamat.
Lisäksi työntekijöillä itsellään on paras tieto siitä, millaista tietoa asiakkaat kaipaavat ja miten se kannattaa heille tarjoilla. Bloginpyöritysoppaamme neuvoo, kuinka voit auttaa työntekijöitä huomaamaan, miten kirjoittaa lukijoihin vetoavia tekstejä.
Sujuvan viestijän kanssa on mukava asioida
Kun työntekijät kirjoittavat omaa työtään ja osaamistaan koskevia blogitekstejä, kehittyy heidän taitonsa kirjoittaa yleistajuisesti myös muissa yhteyksissä. Helppolukuiset tekstit ovat mainio käyntikortti, mutta niiden ansiosta säästyy myös paljon aikaa ja vaivaa.
Asiakkaiden kanssa viestitään usein kirjallisesti verkon välityksellä. Selkeät ja ymmärrettävät tekstit aukeavat asiakkaille helpommin, mikä vaikuttaa myönteisesti mielikuvaan, joka kirjoittajasta ja organisaatiosta syntyy. Sujuvasti viestivän ihmisen kanssa on miellyttävä asioida.
Kirjoittaessa joutuu lisäksi uudella tavalla miettimään, miten asiat kannattaisi ilmaista, jotta ne tulisivat ymmärretyksi. Sen ansiosta tuotteista ja palveluista on entistä helpompi puhua asiakkaille esimerkiksi myyntitilanteissa.
Itsetuntemus paranee ja motivaatio kasvaa
Blogitekstien kirjoittaminen vaatii nimittäin sitä, että katsoo omaa työtään ulkopuolisen silmin. Jos olet vuosikausia kehittänyt ohjelmistoja saman alan asiantuntijoiden ympäröimänä, et välttämättä huomaa ajatella, että vesiputousmalli, ketterät menetelmät ja muut ohjelmistotuotannon mallit voivat olla asiakkaalle täysin tuntemattomia.
Kirjoittaja joutuu esimerkiksi miettimään, mitä lukija tietää aiheesta, ja yhdistämään oman osaamisensa lukijan arkeen tai vaikkapa laajempaan yhteiskunnalliseen kehitykseen. Samalla syntyy oivalluksia, jotka tavallisessa arjessa voisivat jäädä syntymättä.
Kirjoittajalle saattaa jopa avautua aivan uudella tavalla se, mitä kaikkea hän osaa ja miten osaamisen eri alueet liittyvät yhteen.
Kirjoittaessa oppii myös näkemään oman työnsä laajemmassa mittakaavassa. Ohjelmistokehittäjä voi esimerkiksi auttaa koulua toimimaan paremmin, mikä taas johtaa siihen, että oppilaat saavat enemmän opettajien huomiota ja oppivat paremmin. huomaamaan, mihin kaikkeen se liittyy. Laajempi ymmärrys työn merkityksestä tekee ihmeitä motivaatiolle.
Osaaminen esiin myös talon sisällä
Vaikka kyseessä olisi organisaation ulkopuolisille suunnattu blogi, myös talon sisällä on hyötyä siitä, että työntekijät kirjoittavat tekstejä itse. Silloin heidän tietonsa ja taitonsa tulevat paremmin näkyville myös johdolle ja kollegoille, mikä auttaa hyödyntämään osaamista parhaalla mahdollisella tavalla. Kirjoittajalle voi näin avautua vaikkapa uusi työtilaisuus, joka muuten olisi jäänyt saavuttamatta.
Kirjoitustaidon koheneminen helpottaa ihan kaikkien tekstien kirjoittamista niin, että ne syntyvät entistä tehokkaammin ja nopeammin. Kun kirjoittaa säännöllisesti ja ajatuksella, tekstin tuottamiseen tulee rutiini eikä valkoisen paperin kammo pääse enää yllättämään.
Ketterämmästä kirjoituskunnosta hyötyvät myös kollegat, jotka saavat luettavakseen entistä selkeämpiä ja helpommin ymmärrettäviä viestejä.
Enää ei siis kannata tyytyä siihen ajatukseen, että kirjoitustaitoisten työntekijöiden kannustaminen bloggaajiksi on mahdoton tehtävä. Opettele sen sijaan perustelemaan, miksi kirjoittaminen on hyödyllistä ja hanki itsellesi eväitä kirjoittajien sparrailuun. Toimivan organisaatioblogin pyörittäminen ei ole mahdoton tehtävä, vaikka se töitä vaatiikin.
Aloita lataamalla ilmainen bloginpyöritysopas, ja tee suunnitelma siitä, miten saat kirjoittajat innostumaan ja ryhtiliikkeen koko blogiin!
Comments