top of page
  • Writer's pictureSanna Sevänen

Blogitekstin aihe hukassa? Kolmen kysymyksen avulla löydät idean ja rajaat sen napakaksi aiheeksi

Updated: Oct 1, 2020


Kirjoitusintoa löytyisi, mutta päähän ei pälkähdä ainuttakaan ideaa? Tai ajatuksia on paljonkin, mutta tuntuu mahdottomalta päättää, mistä ryhtyisi kirjoittamaan blogitekstiä?

Kuulostaako tutulta? Jokainen blogin kirjoittaja kamppailee ajoittain aiheen valitsemisen kanssa. Kiire painaa, eikä työelämän paineessa ole aikaa ajattelulle ja ideoinnille. Siksi kannattaa välillä keskittyä miettimään, mistä voisi kirjoittaa.

Toisaalta monelta puuttuvat työkalut idean rajaamiseen ja kiinnostavimman näkökulman poimimiseen. Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssin täysversiossa annamme osallistujille palautetta blogiteksti-ideoista. Yleisin kommentti on, että kirjoittajan kannattaisi rajata ja tarkentaa ajatustaan.

Kun ottaa käsittelyyn riittävän pienen ja konkreettisen aiheen, kirjoittaminen helpottuu ja lukijakin saa paremmin otteen tekstistä.

Kirjoituskoulutuksissa olen vetänyt monia kertoja harjoituksen, jossa ideoidaan ja rajataan aiheita. Kolmivaiheinen harjoitus tuottaa aina ison paperiarkin täynnä toteuttamiskelpoisia aiheita.

Harjoitusta voisi verrata kakun syömiseen. Ensimmäiset ideat ovat kokonainen täytekakku: herkullinen, mutta syömistä ei kannata yrittää yhdellä kertaa.

Pitää siis leikata kakusta palasia ja asetella jokainen omalle lautaselleen. Tämä on toinen vaihe.

Lopuksi tarvitaan vielä lusikka, jolla lohkaistaan pieniä palasia yhdestä kakkuviipaleesta. Blogitekstin kokoinen aihe on kuin lusikallinen kakkua, kerralla pureskeltavan suupalan kokoinen.

Päätin jalostaa harjoituksen kolmeksi kysymykseksi, joiden avulla löydät idean ja rajaat siitä blogitekstille sopivan kokoisen aiheen.

Ota siis kynä ja paperia, ja kirjoita muistiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin!

Kysymys 1: Mikä kiinnostaa?

Ideoiden jäljille pääset, kun mietit, mikä on polttava aihe juuri nyt. Mikä sinua itseäsi kiinnostaa niin kovasti, että viettäisit mielelläsi muutaman tunnin työstäen aiheesta tekstiä? Samalla saatat oppia uutta ja vähintään saat oivalluksia siitä, mitä itse asiassa ajatteletkaan aiheesta.

Ihan yhtä tärkeää on miettiä, mikä kiinnostaa tekstin lukijaa. Ilman lukijoita blogia ei ole olemassa, joten heidän mielipiteensä kannattaa ottaa huomioon. Millaisia asioita heidän arjessaan tapahtuu? Missä voisit auttaa heitä juuri nyt?

Jos et tiedä, keitä blogisi lukijat ovat ja mikä heitä kiinnostaa, ota selvää. Jalkaudu tilaisuuksiin, koulutuksiin tai someen niiden ihmisten pariin, jotka ovat kiinnostuneita käsittelemistäsi aiheista. Kuuntele ja keskustele, niin saat ideoiden lisäksi potkua kirjoittamiseen.

Kirjaa vastauksesi ensimmäiseen kysymykseen ja edessäsi on liuta laajoja, yleisen tason ideoita. Valitse niistä yksi, nimitetään sitä vaikkapa ideaksi X, ja jatka seuraavaan kysymykseen.

Kysymys 2: Miten asia näkyy arjessa?

Ensimmäinen mieleen putkahtava ajatus on harvoin sopiva tekstin aiheeksi, vaan yleensä nämä ovat yleisen tason ideoita, jotka vaativat tarkennusta taipuakseen blogiin. Siksi sinun pitää päästä selville, miten X näkyy arjessa. Mieti jälleen omaa arkeasi tai vielä mieluummin lukijan arkea, tavallisia asioita, joita kohtaamme joka päivä herättyämme, bussipysäkillä tai työpaikalla.

Tämän kysymyksen tarkoitus on päästä astetta konkreettisemmalle tasolle, ja siksi vastauksen pitäisi olla jotain, mitä pystyy koskettelemaan tai jonka parissa voi työskennellä.

Todennäköisesti X näkyy arjessa lukuisilla tavoilla, mutta sinun ei tietenkään tarvitse listata kaikkia. Riittää, että kirjaat muistiin ensimmäisinä mieleen tulevat ajatukset. Valitse jälleen listalta yksi, nimitetään sitä vaikkapa Y:ksi.

Kysymys 3: Mihin tai miten asia vaikuttaa?

Edellisellä askelmalla pääsit jo arjen tasolle, mutta nyt astumme vielä lähemmäs tavallista ihmistä ja hänen kohtaamiaan pulmia. Blogitekstin pitää nimittäin tarjota lukijalle konkreettista hyötyä, esimerkiksi uutta tietoa tai oivalluksia. Parhaimmillaan blogiteksti ratkaisee ongelman, joka askarruttaa lukijaa.

Nyt pienennämme aihetta vielä niin, että sen käsittely on mahdollista tiiviisti ja napakasti lyhyessä tilassa. Kysy siis, mihin tai miten Y vaikuttaa, ja saat jälleen kirjata paperille liudan vastauksia.

Kolmen kysymyksen avulla pääsit jo lähelle blogitekstin kokoisia aiheita. Nyt on vielä jäljellä herkullinen tehtävä: valitse aiheista yksi!

Parhaaseen lopputulokseen pääset, jos seuraat intuitiotasi ja kirjoitat aiheesta, josta innostut eniten. Kirjoittajan into saa tekstin lentoon, ja väkisin väännettyä kirjoitusta on tuskallinen lukea.

Voit myös miettiä, mikä aihe on juuri nyt ajankohtainen. Mistä on puhuttu viime aikoina uutisissa, some-kanavissa tai alan tapahtumissa? Tai mikä aihe kertoo muutoksesta, isosta tai pienestä, mutta sellaisesta, joka koskettaa lukijaa. Lukija on kirjoittajan johtotähti tekstin synnyttämisen jokaisessa vaiheessa.

Lue lisää:

1,732 views0 comments

Comments


bottom of page