4+1 kirjavinkkiä kirjoittajalle

Kirjoittaja tarvitsee innostusta ja inspiraatiota, jotta kehittyisi ja jaksaisi jatkaa kirjoittamista silloinkin, kun se maistuu puulta. Hyvä tapa ruokkia innostusta on ympäröidä itsensä hyvillä kirjoilla.

Fiktio sopii tarkoitukseen mainiosti, mutta oma paikkansa on myös kirjoille, jotka käsittelevät kieltä ja kirjoittamista. Listasin opukset, jotka ovat ilahduttaneet minua syksyn mittaan.

Tietokirjailijan kirja

Koskaan aiemmin ei tietokirjan kirjoittajille ole ollut yhtä kattavaa kotimaista teosta kuin Tiina Raevaaran ja Urpu Strellmanin Tietokirjailijan kirja (Docendo 2019). Teoksessa käydään läpi koko kirjan tekemisen prosessi ideasta kirjoittamiseen, kieliasuun ja kustannussopimuksen solmimiseen sekä markkinointiin.

Kirjassa ilahduttaa erityisesti suuri esimerkkien määrä ja tekijöiden ilmiselvä halu auttaa kirjoittajaa eteenpäin valitsemallaan tiellä. Pidin kovasti myös siitä, että kirjassa käydään läpi kirjoittamisen prosessia ja yhteiskirjoittamisen ulottuvuuksia salailematta sitä, että kirjan tekeminen on kovaa työtä.

Löytöretki suomeen

Kersti Juva on tunnetuimpia suomalaisia kääntäjiä, jonka moni muistaa Tolkienin Sormusten herran tulkitsijana. Löytöretki suomeen -teokseen (SKS 2019) Juva on koonnut omien sanojensa mukaan kaiken uran aikana oppimansa, ja tekee sen mitä ihastuttavimmalla tavalla.

Kirjassa Juva pohtii, kertoo ja näyttää satojen esimerkkien avulla, mikä suomen kielestä tekee erityisen. Hän on kääntänyt pääosin englannista suomeksi ja siksi myös kirjan esimerkit ovat tästä kieliparista. Kirja koostuu lähes kokonaan poiminnoista, joilla Juva havainnollistaa suomen ja englannin eroja ja tekee samalla näkyväksi kääntäjän työtä.

Ei silti pidä ajatella, että teos olisi köykäinen. Juva on ottanut 40 kääntämäänsä teosta ja lukenut niitä Ison suomen kieliopin valossa. Vaikka kommentoivaa tekstiä on suhteessa vähän, Löytöretken tarjoamat oivallukset ovat isoja. Selväksi käy, kuinka vivahteikas ja monikäyttöinen suomen kieli on.

Luovan kirjoittajan työkirja

Pari vuotta sitten ilmestynyt Luovan kirjoittajan työkirja (Art House 2017, suom. Urpu Strellman) esittelee 20 kirjailijaa ja tarjoaa yhteensä 70 heidän innoittamaansa luovan kirjoittamisen harjoitusta. John Gillard keskittyy kirjailijoiden esittelyissä ennen kaikkea kerronnan keinoihin, tyyliin ja muihin seikkoihin, jotka tekevät heistä kirjoittajina ainutlaatuisia.

Harjoitukset ohjaavat tekijäänsä kokeilemaan erilaisia tekstityyppejä ja tekemisen tapoja. Kirja on sananmukaisesti työkirja, sillä harjoitusten kirjoittamiseen on jätetty reilusti tyhjää tilaa. Kirjan käyttäminen on helppoa, koska kirjoittaakseen ei tarvitse etsiä erillistä muistikirjaa. Vaikka työssä tuottaisitkin asiatekstejä, harjoitukset ovat kokeilemisen arvoisia, jos haluat kehittää kirjallista ilmaisuasi.

Miksi en kirjoittaisi

Olen odottanut Terhi Rannelan ja Päivi Haanpään kirjoituskokoelmaa koko syksyn, ja uskallan suositella sitä, vaikka en olekaan vielä päässyt opukseen käsiksi. Kirjailijan ja sanataideohjaajan kirjassa kirjoittamista – ja lukemista – tutkiskellaan monelta eri kantilta.

Rannela kuvaa blogissaan Miksi en kirjoittaisi -opasta (Avain 2019) juuri sellaiseksi kirjoittajan rinnalla kulkijaksi, johon tämän tekstin alussa viittasin, ymmärtäjäksi ja kannustajaksi. Käsittelyssä ovat esimerkiksi päiväkirjan kirjoittaminen, keskittymiskyky ja inspiraation lähteenä toimivat paikat. Kovasti kiinnostavat myös kirjoittajien omat kokemukset kirjoittamisen maailmasta.

+1 Aikaansaamisen taika

Jahkailu, lykkääminen ja viivyttely ovat tuttuja jokaiselle kirjoittajalle. Kun on tekstin kirjoittamisen aika, mikä tahansa työ tuntuu houkuttelevammalta. Siksi jokaisen kirjoittajan kannattaa hankkia hyllyynsä Satu Pihlajan kirja siitä, kuinka saat tehtyä asioita, joita oikeasti haluat.

Toisin kuin moni muu työskentelyohjeita antava opas, Aikaansaamisen taika (Atena 2018) kehottaa aluksi selvittämään, mitä todella haluat elämässä tehdä. Parasta kirjassa ovat lukuisat konkreettiset tehtävät, joiden avulla jalkautat aikaansaamisen tavat omaan elämääsi ja kehität työskentelytapojasi.

Haluatko kehittyä blogitekstien kirjoittajana? Tule ilmaiselle Onnistu asiantuntijabloggaajana -verkkokurssillemme. Ilmoittautua voit milloin tahansa!

kirjoittaminen, kirjat, kirjavinkit, kirjoituskoulutus, kirjoittajakoulutus, blogi, blogiteksti, verkkokurssi