• Sanna Sevänen

Tarinoita työelämän teksteihin? Onnistu helpon kaavan avulla!

Updated: Jan 2


”Kerro tarina!” Nelivuotias istuu syliin ja toistaa saman pyynnön joka aamu ja ilta. Hampaat puhdistuvat, lapsi keskittyy kuuntelemaan. Tarinoiden siivellä matkustetaan pienestä vessasta prinsessalinnoihin tai löydetään äiti ja isä eksymisen jälkeen aina uudelleen ja uudelleen.

Sama tarinoiden tenho vetää meitä puoleensa läpi elämän. Tarinat ovat luontainen tapa käsitellä, oppia ja ymmärtää asioita.

Työelämässä tarinat ovat erityisen käyttökelpoisia kahdesta syystä: ne herättävät tunteita ja tunteiden herättyä syntyy luottamusta. Tarinat vaikuttavat, sillä aivotutkimuskin todistaa, että tunteet ovat usein keskeisessä roolissa päätösten tekemisessä.

Siksi verkkotekstien, blogien ja some-päivitysten kirjoittajan kannattaa ottaa tarinoista kaikki irti. Kirjoituskoulutuksissamme kehotamme usein asiantuntijoita kertomaan vaikeista ja monimutkaisista asioista havainnollistavan esimerkkitarinan kautta. Kun ihminen tunnistaa itsensä ja oman arkensa tekstistä, hän kiinnostuu ja jatkaa eteenpäin.

Tarjoile tieto ja tarinat yhdessä

Joskus tarinat rinnastetaan sepitettyihin satuihin, mutta työelämässä tarinat voivat kulkea rinta rinnan faktojen ja tosiasioiden kanssa. Tieto menee paremmin perille tarinan muodossa tai ohessa, koska tarinat aktivoivat lukijan tunne- ja aistihistorian toisin kuin pelkkä faktojen luetteleminen.

Tarinan ansiosta mieleen palaa tuttu tilanne, maisema tai tunnelma, jonka avulla uusi asia on helpompi ymmärtää ja omaksua.

Moni ajattelee, että tarinoiden kertominen on vaativaa eivätkä omat taidot riitä siihen. Kuitenkin kerromme toisillemme joka päivä lukuisia tarinoita työmatkan sattumuksista, asiakkaiden kohtaamisista ja iltapuuhista lasten kanssa.

Some-päivitysten, blogitekstien tai vaikkapa uutiskirjeiden kirjoittajaa helpottaa tieto, että tarinan voi kertoa parilla lauseella.

Yksinkertaisimmillaan tarina on toisiaan seuraavien tapahtumien sarja. Aikajänne voi olla kaksi minuuttia tai kaksi vuotta, pääasia on löytää tapahtumien keskinäiset suhteet ja poimia oleellisimmat hetket, jotka nytkäyttävät kertomusta eteenpäin.

Helpoin tapa kertoa tarina on noudattaa seuraavaa yksinkertaista kaavaa.

1. ENSIN (kuvaa alkutilanne ja esittele hahmo/t)

Tarinalla on aina jokin lähtötilanne ja lisäksi tarina tarvitsee aina hahmon tai henkilön, joka tarinassa toimii. Nämä esitellään ensimmäisessä kohdassa.

2. JA SITTEN (miten tapahtumat etenivät)

Lisäksi tarvitaan tapahtumat ja niiden kuvausta. Toisessa kohdassa tapahtumat etenevät johonkin suuntaan, esimerkiksi alussa kuvattua ongelmaa yritetään ratkaista.

3. JA SITTEN (mikä oli lopputulos tai ratkaisu)

Usein tarinassa tapahtuu jokin muutos, joka voi olla ongelman ratkaisu tai haasteesta selviäminen. Tämä kerrotaan kolmannessa kohdassa. Samalla tulee perustelluksi, miksi tarinan oli kertomisen arvoinen.

Klassinen draaman kaari toteutuu, jos ennen ratkaisua on jokin konflikti, haaste tai vaikeus, joka päähenkilön on selvitettävä lopputulokseen päästäkseen.

Kaavan avulla voisi syntyä esimerkiksi tällainen tarina tavallisesta arkiaamusta:

1. Oli aurinkoinen aamu, joten päätin kuntoilla ja polkea pyörällä töihin.

2. Vajassa huomasin, että etukumi oli tyhjä. Ilmaa pumpatessani kumarruin niin syvään, että housuni repesivät takapuolesta.

3. Pääsin liikkeelle vartin myöhässä ja näin matkalla kevään ensimmäiset leskenlehdet. Kun kaarsin työpaikan pihaan, ohitse kiisi bussi, jolla normaalisti kuljen.

Tämän tarinan avulla voi osoittaa, että pyöräilemällä voi säästää aikaa, silloin kun ei satu kommelluksia.

Haluatko kuulla, miten taiturimainen copywriter Sanna Kärsämänoja löytää tarinoiden siemenet ja hyödyntää niitä työelämän teksteissään? Kuuntele maksuton Tarinoita työstä -webinaari.

Lue lisää:

Näin sain LinkedInissä miljoona näyttöä viidessä kuukaudessa - Samuli Salonen haluaa herättää keskustelua

Kerro tarina tai muodosta mielipide - näin saat persoonallisuutta yritysblogiin

Sitoutumista klikkien sijaan - Ylen analytiikkagurun vinkit hyvään sisältöön


0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY