Miten päästä bloggaamisen alkuun? 4 neuvoa, miten kirjoittaminen muuttuu helpommaksi

Kesäkuun alussa olin uudessa tilanteessa. Piti kirjoittaa ensimmäinen blogiteksti yrityksemme Kiteen verkkosivuille ja kertoa, miksi päätimme ryhtyä kirjoituskouluttajaksi.

Eikä kirjoittamisesta meinannut tulla mitään. Tiesin, mitä haluan sanoa, mutta en osannut päättää, miten sen tekisin. Mistä tarina alkaisi, millaisen sävyn valitsisin tekstiin ja mitkä yksityiskohdat olivat oleellisia.

Näin kävi siitä huolimatta, että olen kirjoittanut työkseni yli viisitoista vuotta. Toimittajana kirjoitan pääosin lehtien luoman valmiin raamin sisällä. Voin siis hyvin ymmärtää, miksi ensimmäisen blogitekstin kirjoittaminen ei suju, vaikka olisi tottunut kirjoittamaan päivittäin sähköposteja ja raportteja.

Blogi vaatii aikaa ja rohkeutta

Saman ongelman kanssa painii yhä useampi. Yritykset toivovat asiantuntijoidensa ryhtyvän kynäilijöiksi, ja moni päättää perustaa henkilökohtaisen blogin jakaakseen ammattitaitoaan ja näkemyksiään. Yhtä moni jättää ensimmäisen blogitekstin kirjoittamatta, koska työhön ryhtyminen on niin vaikeaa. Minäpä kerron, mistä kiikastaa.

On aivan eri asia ryhtyä kirjoittamaan blogikirjoituksia yrityksen nettisivuille (saati ikiomalle verkkosivulle) kuin naputella sähköposteja, raportteja ja tarjouksia, joiden muoto ja sisältö on valmiiksi määritelty. Blogi tarjoaa paljon vapauksia ja mahdollisuuksia, mutta se myös vaatii paljon.

Jos yrityksessä ei ole mietitty, miksi blogia kirjoitetaan, yksittäisen kirjoittajan on vaikea löytää tekstilleen suuntaa. Blogiin ei voi kirjoittaa ”jotain”, vaan ajatuksen pitää olla selkeä. Blogiteksti ei synny kepeästi muiden töiden ohella, eikä sen varsinkaan pitäisi olla ylimääräinen nakki, josta suoriudutaan illan pimenevinä tunteina kotosalla.

Minä varaan kalenteristani useamman tovin uuden blogitekstin työstämiseen: suunnitteluun, kirjoittamiseen ja viimeistelyyn. (Ideointi on kokonaan oma aiheensa, josta lupaan kirjoittaa myöhemmin).

Julkisuus nostaa rimaa

Henkilökohtaisen asiantuntijablogin kohdalla ongelma on tismalleen sama. Jos blogin olemassaololle ei ole kunnon syytä, tekstin tuottaminen on vaikeaa. Tuoreeseen blogiin on vaikea loihtia ensimmäistä kirjoitusta, vaikka olisi blogannut aiemminkin, koska raamien asettaminen tai niiden sisäistäminen on vielä kesken. Tai sitten muutama ensimmäinen teksti syntyy alkuinnostuksessa, mutta kiireen koittaessa homma lässähtää.

Jos kirjoittaminen ei kuulu toistuviin työtehtäviin, bloggaamisen kynnys on vielä korkeampi. Yhtäkkiä pitäisi tuottaa yhtenäinen, sujuva kokonaisuus ja vielä julkaistavaksi, kenen tahansa nähtäville. Jos kukaan ei ole antamassa askelmerkkejä, rima voi tuntua liian korkealta.

Näitä neuvoja noudattamalla saat potkua ensimmäisen blogitekstin kirjoittamiseen.

1. Tarkista tavoite

Blogin kirjoittamisella pitää olla syy. Epämääräinen ”koska muillakin on” tai ”siitä voi olla minulle/meille hyötyä” ei kelpaa motivaattoriksi, jonka innoittamana kirjoittaisit hyviä tekstejä viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Johanna Strömsholm kertoi Viestijät.fi-blogissa tärkeimmäksi syyksi blogin pitämiselle ammatillisen kehittymisen. Mielipidevaikuttajaksi pyrkiminen, asiakkaiden auttaminen tai henkilökohtaisen blogin kohdalla uuden työpaikan löytäminen ovat nekin kaikki mainioita motivaattoreita.

Löydä oma tavoitteesi. Tärkeintä on, että se on itse asetettu eikä ulkopuolisen sanelema.

2. Tutustu kohderyhmääsi

Alkutaipaleesi tuoreen blogin tai elämäsi ensimmäisen blogitekstin parissa voi olla todella takkuinen, jos et ole uhrannut ajatuksia lukijoille. Jos et tiedä, kenelle sanasi suuntaat, on vaikea keksiä, mistä ja miten kirjoittaisit.

Hakeudu siis niiden ihmisten pariin, jotka ovat kiinnostuneita aihepiiristäsi. Kuuntele, mitä he puhuvat, osallistu keskusteluihin ja käytä blogitekstissäsi samoja sanoja, joita käyttäisit puhuessasi heidän kanssaan. Kun tunnet kohderyhmäsi, sinun on helpompi tavoittaa oikea tyyli.

Voit myös käyttää todellisia tai kuviteltuja mallilukijoita, joita ajattelet kirjoittaessasi. Kun kirjoitat henkilöille kasvottoman massan sijaan, saat rohkeutta ja varmuutta panna likoon itsesi ja asiantuntemuksesi.

3. Älä yritä kerralla julkaisuvalmista

En tiedä, kuvitteleeko kukaan blogin perustamisen tarkoittavan sitä, että istutaan näppäimistön ääreen ja taotaan ensimmäinen teksti. Tai että yrityksen blogiin saa sisältöä toivotaan, toivotaan -henkisellä lausahduksella ”kirjoitat vaan, aiheitahan on maailman täynnä”.

Vaikka motivaatiosi olisi kunnossa, sinun pitää tehdä ajatustyötä jokaisen blogitekstin eteen ja suunnitella sisältöä edes muutamalla ranskalaisella viivalla ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan. Eikä silloinkaan kannata kuvitella, että teksti on suoraan valmista julkaistavaksi.

Erota sen sijaan kirjoittaminen ja tekstin viimeistely toisistaan. Naputtele ensin raakatekstiä ja viilaa vasta myöhemmin alku ja otsikot loistaviksi, kieli sujuvaksi ja kokonaisuus vetäväksi. Tällä tekniikalla saat kirjoittamiselle rauhan ilman, että sisäinen sensuroijasi naputtaa jokaisesta pilkun paikasta tai sanavalinnasta.

4. Älä vertaa itseäsi muihin

Seuraatko huikeita blogeja, joiden kirjoittajat ovat maan parhaita sanataitureita? Tai ihailetko oman alasi guruja, joilla on jatkuvasti viisasta sanottavaa? Unohda heidät, jos olet vasta aloittelija, ja keskity siihen, mitä itse osaat parhaiten.

Kannattaa myös muistaa, että aloittaessaan taiturit ovat todennäköisesti painineet samojen ongelmien kanssa, jotka sinulla on ratkottavana. Taitavaksi kirjoittajaksi oppii vasta harjoituksen myötä, eikä sinusta koskaan tule mestaria, jos et uskalla edes noviisiksi.

...

Bloggaajaksi ryhtyminen ei onnistu hetken mielijohteesta, jos haluat julkaista tekstejä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti. Jos blogin askelmerkit eivät tahdo asettua kohdilleen yksin tuumimalla, hanki sparrauskaveri. Keskustelu on kirjoittajalle korvaamaton apu.