Mistä viestintäkouluttaja löytää ideat teksteihinsä? Näin kirjoittaa Hanna Takala

“Henkilöbrändillä on asiantuntijan työssä yhä suurempi merkitys. Asiantuntija tarvitsee sujuvan oman kynän.”

Halusimme tietää, miten muut kirjoittavat, ja siksi aloitamme juttusarjan, jossa asiantuntijat kertovat suhteestaan kirjoittamiseen.

Ensimmäisenä ääneen pääsee sujuvasta blogikynästään tunnettu Hanna Takala. Hän kouluttaa asiantuntijoita viestimään tamperelaisen Zenton riveissä.

Kuinka paljon työajastasi kuluu kirjoittamiseen?

Sellaisten tekstien kirjoittamiseen, jotka näkee lisäkseni joku muu, kuluu arviolta 60 prosenttia työajastani.

Millaisia tekstejä kirjoitat?

Blogeja, sekä omia että vierailupostauksia, sähköposteja ja kalvoesityksiä, jotka minulla ovat pääosin tekstipohjaisia. Lasken tähän myös some-päivitykset, jotka ovat haasteellisia kirjoittaa, koska ne ovat niin lyhyitä.

Kuinka tärkeä työkalu kirjoitustaito sinulle on?

En kauheasti mieti sitä, ovatko tekstini hyviä vai huonoja. Totta kai koen kivana ja saan itseluottamusta, kun tulee palautetta, että tekstejäni on helppo ymmärtää. Lisäksi ymmärrän itse asioita paremmin sen jälkeen, kun olen käsitellyt ne mielessäni ja kirjoittanut ulos jollekin muulle.

Oletko käynyt kirjoittajakoulutuksia?

En ole käynyt kursseja, sillä olen ylipäätään huono käymään kouluja. Saatan valita luettavakseni kirjoja, jotka jollain tapaa tukevat kirjoittamista, kuten Anne Kalliomäen tarinallistamiskirja.

Kuinka usein bloggaat?

Pyrin siihen, että uusi teksti tulisi ulos kerran viikossa, mutta esimerkiksi tällä hetkellä ei tule. Zentolla on niin paljon tekstejä vyön alla, ettei ole pakko olla koko ajan äänessä. Sen sijaan somea päivitän joka päivä.

Mistä löydät aiheet?

Yritän aina löytää jonkin kohdeyleisön tarpeen, jonka pyrin sammuttamaan. Seuraan, mitä oleellinen kohderyhmämme jakaa Twitterissä, mitä kyselee ja mistä keskustelee.

Välillä aihe lähtee siitä, mikä minua itseäni juuri nyt liikuttaa, mutta niihinkin teksteihin yritän aina ottaa mukaan sen, mitä ihmisillä on mielessä. Joskus blogin aiheet voivat liittyä myös siihen, mitä avoimia koulutuksia meillä on tai mitä haluaisimme seuraavaksi myydä.

Miten tekstisi syntyvät?

En koskaan aloita tekstin alusta vaan lähden keskeltä. Yritän saada ensin vastauksen kysymykseen, joka on ollut tekstin lähtökohta, ja lihotan sen jälkeen ympäriltä. Otan lisäksi mukaan jonkun tarinan siitä, miksi aihe on juuri nyt minulle tärkeä.

En tee muistiinpanoja, vaan parhaat ideat teksteihin syntyvät yleensä aamulla, kun kävelen töihin. Pureskelen aihetta kirjoittaessani. Tiedosto saattaa olla työpöydälläni niin, että tekstiä on kolme lausetta, sitten lisään siihen viisitoista ja poistan kaksitoista.

Onko sinulla rutiineja, jotka helpottavat kirjoitusprosessia?

Kirjoitan tekstin suoraan html-muotoon, eli esimerkiksi linkit ja väliotsikot kirjoitan koodina. Koen sen teknisesti helpommaksi. Tapa juontaa luultavasti juurensa alkuperäiseen ammattiini, verkkoviestintään erikoistuneena visuaalisena suunnittelijana.

Aloitan kirjoittamisen ensimmäisen väliotsikon jälkeen. Ensimmäinen kappale syntyy viimeisenä, ja otsikko vielä sen jälkeen.

Mitä teet, jos kirjoittaminen ei tahdo sujua?

Rehellisyyden nimissä: turhaudun. Yleensä syy on siinä, että en ole löytänyt aihetta. Käyn raivoisasti läpi paikkoja, joista olen aiemmin saanut ideoita. Äärettömän harvoin on sellainen tilanne, että olisi aivan pakko kirjoittaa eikä kirjoittamista voi siirtää.

Lisäksi yritän madaltaa kynnystä, joka kerta ei tarvitse syntyä täydellisintä tekstiä. Sitten kun on selvillä aihe, josta haluan jotain sanoa, kirjoittaminen on pala kakkua.

Kuinka kauan kirjoitat yhtä blogitekstiä?

Noin kolme tuntia, mutta olenkin blogannut 15 vuotta.

Teetkö blogia varten taustatyötä?

En läheskään kaikkia artikkeleita varten. Riippuu aiheesta. Jos yritän opettaa jotain, voin etsiä esimerkkejä tai haastatella muita asiantuntijoita.

Joskus voin etsiä työkaluja, joita voin suositella lukijoille. Välillä teen taustatyötä esityksiä varten, ja blogin taustatyö hoituu siinä samalla.

Epäröitkö koskaan tekstien julkaisemista?

Olen blogannut nykyisessä työssäni vuodesta 2009 lähtien, ja sinä aikana olen ehkä kolmesti kysynyt ääneen pomolta, onko teksti hänen mielestään hyvä. Joskus bloggauksen synnyttämä keskustelu on saanut epäilemään, mutta minulla on paksu nahka.

Mistä kirjoitustaitosi on peräisin?

Eniten olen oppinut kirjoittamalla. Olen myös seurannut blogien kehittymistä ja istuttanut omaan tekemiseeni vinkkejä, joita muut antavat.

Luen hirveästi, varsinkin englanninkielistä fiktiota, mikä näkyy esimerkiksi sanavalinnoissa. Minulla ei missään tapauksessa olisi yhtä laajaa sanavarastoa, jos en lukisi nimenomaan fiktiota.

Miten tärkeä työkalu hyvä kirjoitustaito on mielestäsi asiantuntijan työssä?

Järjettömän tärkeä. Henkilöbrändillä on asiantuntijan työssä yhä suurempi merkitys, ja valtaosalle mieluisin formaatti oman sanomansa esiin tuomiseen on teksti.

Uskallus kapulakielestä luopumiseen on päivä päivältä tärkeämpää. Prosessi voi olla tuskallinen monelle, mutta asiantuntija tarvitsee sujuvan oman kynän.

Milloin nautit kirjoittamisesta eniten?

Nautin kirjoittamisesta, kun aihe vain tuntuu liukuvan sormenpäistäni muistioon ilman sen suurempaa ponnistelua. Vaikka bloggaaminen onkin minulle väline opetella ja käsitellä asioita, on ilo joskus saada ihan valmis ajatus.

Mitä haluaisit kysyä seuraavalta haastateltavalta?

Mikä teksti herätti sinussa viimeksi jonkun vahvan tunteen?

Lue tästä, mitä tutkija Mari K. Niemi vastasi.

Näin minä kirjoitan -juttusarjassa haastattelemme asiantuntijoita, joille kirjoitustaito on oleellinen työkalu. Kenen tarinan sinä haluaisit kuulla?