top of page

Kävitkö Slushissa tai muussa työhösi liittyvässä tapahtumassa? Näin kirjoitat siitä kiinnostavasti

Updated: Jan 14, 2020


Bisnestapahtumat, konferenssit ja seminaarit loistavia paikkoja löytää aiheita omaa työtä tai alaa käsittelevään ammatilliseen blogiin.

Usein tapahtumista kertovat bloggaukset jäävät kuitenkin sekaviksi matkakertomuksiksi, jotka enemmin kuvailevat tapahtuman kulkua kuin tuovat esiin kirjoittajan näkemyksiä ja asiantuntemusta. Tai sitten tekstit jäävät pelkän hehkuttamisen ja fiilistelyn tasolle ja kertovat lähinnä vain siitä, että kirjoittaja on ollut mukana arvostetussa tapahtumassa.

Mieti, millaista sisältöä blogisi lukijat kaipaavat sinulta: tunnelman ja järjestelyiden kuvailemista vai sinun oivalluksiasi? Jos jälkimmäistä, tässä kolme neuvoa kiinnostavan blogitekstin kirjoittamiseen.

1. Tunnista kiinnostava aihe

Mieti, mikä tilaisuudesta jäi päällimmäisenä mieleen. Mikä oli sinulle tapahtuman suurin oivallus? Mistä jauhoitte kollegan kanssa vielä tulomatkallakin? Opitko jotain, mikä auttaisi blogisi lukijoita tai LinkedIn-verkostoasi?

Puhuttiinko tapahtumassa jotain aivan uutta oman alan tai työn tulevaisuudesta tai kumottiinko siellä jokin sitkeä uskomus? Sekin on kiinnostavaa, jos osallistujia puhutti tauoilla asia, jota ei lainkaan sivuttu virallisissa puheenvuoroissa.

Yksi aihe ja yksi näkökulma riittävät mainiosti yhdeksi postaukseksi. Jos tapahtumasta tai seminaarista jäi mieleen monta kiinnostavaa asiaa, kirjoita niistä omat tekstinsä.

2. Tarjoile pihvi ensin

Lukija hyppää herkästi seuraavaan tekstiin, jos tekstin alusta ei heti selviä, mistä se kertoo. Jos tekstin pihvi on postauksen keskellä tai lopussa, se menee monelta ohi. Peräti kolmannes lukijoista häipyy luettuaan tekstiä 15 sekuntia, sanoo analytiikkayhtiö Chartbeatin toimitusjohtaja.

Napakan aloituksen ei tarvitse syntyä heti. Jos kirjoittamisen alkuun pääseminen vaatii johdannon kirjoittamista, voit hyvin johdatella aiheeseen parin kolmen lauseen verran. Poista lämmittelylauseet ennen julkaisemista.

Seminaaria ei välttämättä tarvitse mainita kuin lyhyesti tekstin lopussa. Näin varsinainen tapahtuma pysyy sivuroolissa ja kiinnostavin sisältö pääasiana.


blogi, kirjoittaminen, yritysblogi, asiantuntijabrändi, bisnestapahtuma, henkilöbrändi

3. Ole jotain mieltä ja perustele se

Millaisia ajatuksia seminaarin puhujat herättivät? Miltä tulevaisuuden visiot vaikuttavat oman työsi näkökulmasta ja mitä pitäisi tulevaisuudessa tehdä toisin? Innostuitko vai lannistuitko?

Postauksen tarkoituksena ei ole papukaijana toistaa muiden sanomisia, vaan kertoa asiasta myös oma näkemys. Sen muodostaminen vaatii uskallusta ja aikaa ajatella. Tässä auttaa usein keskustelu ja pallottelu kollegoiden tai ystävien kanssa.

Älä ole ylikriittinen omien näkemystesi suhteen. Ajatus, joka sinulle on jo tuttu tai jopa itsestään selvä, voi olla monelle lukijalle uusi ja raikas. Jos sait oivalluksen, tarjoile se eteenpäin.

Kirjoitatko verkkoon? Lataa täältä maksuton tarkistuslista, jonka avulla viimeistelet blogipostauksestasi timantin!

Lue lisää:

173 views0 comments
bottom of page