• Writer's pictureSanna Sevänen

Tökkiikö kirjoittaminen? Näillä neuvoilla pääset tekstin alkuun

Updated: Feb 21, 2022

Tökkiikö kirjoittaminen? Näillä neuvoilla pääset tekstin alkuun

Tietokone katsoo syyttävästi pöydältä, ja näyttö vilkkuu tyhjyyttään. Päätät hakea vielä yhden kupin kahvia, tarkistat sähköpostit ja somen. Huokaus.

Kuulostaako tutulta? Kirjoittamisen alkuun pääseminen on välillä tuskaista. Moni psykologi pitää puhetta tyhjän paperin kammosta tekosyynä, mutta lykkääminen (procrastination) on yleinen ilmiö lähes minkä tahansa vaativan työtehtävän edellä. Siitä on tehty myös paljon tutkimuksia.

Kirjoittaminen onnistuu, kun ajatukset kypsyvät

Kirjoituskouluttaja Roy Peter Clark käskee kirjassaan Writing Tools muuttamaan ajattelutapaa. Lykkääminen ja viivyttely on todellisuudessa osa kirjoittamista. Jos et ole vielä valmis aloittamaan, se johtuu todennäköisesti siitä, että et ole tehnyt riittävästi ajatustyötä.

Kirjoittaminen on nimittäin aina myös ajattelemista, ja tekstistä tulee vaikeaselkoista usein siksi, että ajatukset eivät ole riittävän kirkkaita. Saatat siis viivytellä hommaan ryhtymistä ihan syystä.

Usein valkoisen paperin kammoon – olisi se sitten todellinen ilmiö tai ei – tarjotaan lääkkeeksi, että ”alat vain kirjoittaa”. Ohje voi kuulostaa tyhjänpäiväiseltä, koska ongelman ydin on juuri siinä, että ensimmäistäkään sanaa ei pyörähdä mieleen, saati näytölle.

Neuvossa on kuitenkin totuuden ydin, sillä teksti syntyy vain latomalla kirjaimia ja sanoja peräkkäin. Onneksi ongelman selättämiseen on useita keinoja, jotka voivat tepsiä erilaisissa tilanteissa. Tässä muutama konsti, joita kannattaa kokeilla, oli ongelmana sitten sähköpostin aloittaminen tai blogitekstin kirjoittaminen.

Kirjoittamisen aloittaminen

1) Etsi motivaatio

Aivan ensimmäisenä uuden tekstin äärellä tee itsellesi selväksi, miksi aiot kirjoittaa. Minä esimerkiksi kirjoitan tätä blogitekstiä siksi, että voisin auttaa muita kirjoittajia pääsemään kirjoittamiseen kiinni. Ja tietysti siksi, että mahdollisimman moni saisi kuulla kirjoituskoulustamme Kiteestä.

Kirjoittamisen syyksi ei riitä, että ”esimies käski”, ”minulla on bloggausvuoro” tai ”julkaisukalenterin mukaan tekstin pitää olla valmis huomenna”. Syyn pitää jollain tapaa motivoida sinua tekstin tekijänä.

Yrityksen blogin tavoitteet pitäisi pystyä tarkistamaan viestintäosastolta, mutta motivaatiota voi ja kannattaa hakea myös itsestään. Haluatko auttaa asiakkaita ratkaisemaan pulmia, levittää tietoa tärkeästä aiheesta, kertoa näkemyksiäsi kollegoille ja asiantuntemuksestasi kiinnostuneille tai luoda analyyttisen katsauksen alasi kehitykseen?

Kun syy on selvillä, pane se muistiin. Jos kirjoittaminen alkaa myöhemmin tökkiä uudelleen, voit muistuttaa itsellesi, miksi ryhdyit hommaan.

2) Kirkasta sanoma

Harva, jos kukaan, pystyy kirjoittamaan hyvää tekstiä, jos vain istuu kylmiltään näppäimistön äärelle ja ryhtyy takomaan. Mieti omaa urakkaasi helpottaaksesi, mitä haluat sanoa tekstillä.

Minun sanomani tässä tekstissä on, että valkoisen paperin kammon voi selättää, kunhan siihen on oikeat keinot. Jos pystyt tiivistämään sanomasi yhteen lauseeseen, ajatus on yleensä riittävän kirkas, jotta sen ympärille voi ryhtyä kehittelemään tekstiäkin.

3) Unohda kaikki ja kirjoita

Jos tekstin tuottaminen ei edelleenkään onnistu, kokeile muutamaa kikkaa. Joskus voi auttaa se, että lähdet kokonaan pois tietokoneen lähettyviltä ja vaihdat ympäristöä vaikkapa kahvilaan tai käyt kävelyllä. Ajatukset selkiytyvät ja voit palata suoraan tekstin tuottamisen pariin. Saattaa olla, että suorastaan palat halusta tuoda ajatuksesi valmiiksi lauseiksi.

Toisena hetkenä avun voi tuoda se, että päätät kirjoittaa ennalta määritellyn ajan, esimerkiksi viisitoista minuuttia, ilman sensuuria ja kielioppisäännöistä välittämättä. Syntynyttä raakatekstiä voit sitten helposti muokata, siirrellä palasia paikasta toiseen, tarkentaa sanomaasi ja panna pilkut paikalleen.

Jos tulppa on oikein suuri, minulla on tapana ottaa kynää ja paperia ja kirjoittaa viisi minuuttia käsin silkkaa tajunnanvirtaa eli kaikkea, mitä mieleen saattuu juolahtamaan. En välitä käsillä olevasta aiheesta vielä siinä vaiheessa, ja usein huomaan lopettaa vasta vartin päästä.

Tiivistän vielä lopuksi, miten kirjoittamisen alkuun pääsee:

1. Mieti, miksi kirjoitat.

2. Päätä, mitä haluat sanoa.

3. Jos teksti ei ala rullata, kirjoita viisi tai viisitoista minuuttia ilman pidäkkeitä ja sensuuria.

Mikä on sinun konstisi?

Blogitekstien ja bloggaamisen aloittamisen alkuun pääset maksuttomalla Onnistu asiantuntijabloggaajana -verkkokurssillamme. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan täällä!

Blogitekstien kirjoittaminen, pääset alkuun ilmaisella verkkokurssilla.