• Mari Valkonen

Näin saat blogillesi lukijoita sosiaalisessa mediassa

Updated: Jun 11


Kirjoittaja Susanna Koivisto työskentelee bloggaajana ja toimittajana. Kuva: Viivi Larri

Kun blogiteksti on julkaistu, sille pitää saada lukijoita! Yksi nopeimmista tavoista saada lukijoita blogille heti on sosiaalisen median kautta. Tässä postauksessa annan vinkkejä blogin jakamiseen sosiaalisessa mediassa.


Jakamisasetukset kuntoon


Ennen, kuin jaat bloggauksen sosiaalisessa mediassa, kannattaa tarkistaa muutama juttu kuntoon.


1. Someotsikko

Julkaisualustasta riippuen bloggauksella on joko yksi tai useampi otsikko. Mikäli olet kirjoittanut blogitekstillesi yhden otsikon, se tulee automaattisesti otsikoksi myös sosiaalisessa mediassa.


Mikäli olet määrittänyt tekstille metaotsikon, se saattaa nousta bloggauksen otsikoksi somessa. Joillakin julkaisialustoilla on mahdollista määrittää someotsikko erikseen.


Pidä huolta, että tekstin someotsikko on mahdollisimman mielenkiintoinen ja tekstiä kuvaava. Otsikko houkuttelee klikkaamaan juttua.


2. Kuva


Blogitekstissä pitäisi olla kuva, jotta sen jako näyttää hyvältä sosiaalisessa mediassa. Kuva houkuttelee lukijaa yhdessä otsikon kanssa avaamaan blogitekstin auki. Voit käyttää kuvana esimerkiksi:

  • itse ottamiasi valokuvia

  • kuvia yrityksen kuvapankista

  • omaa kasvokuvaasi

  • kuvia netin ilmaisista kuvapankeista

  • voit tehdä tekstillisen kuvan esimerkiksi Canvalla tai Power Pointilla

Älä ota liikaa paineita täydellisen kuvan valitsemisesta. Tärkeintä on, että tekstissä on kuva. Joillain julkaisualustoilla määritellään somejakokuva erikseen, joillain jakokuvaksi tulee automaattisesti tekstiin liitetty kuva.


3. Tarkista somejako


Mikäli haluat olla varma, että kuva ja otsikko näkyvät oikein somejaoissa, asian tarkistamiseen on olemassa työkaluja.


Näitä ovat:

Nämä työkalut auttavat myös silloin, kun muutat kuvaa tai otsikkoa julkaisun jälkeen. Sosiaalisen median kanavien välimuisti valitsee linkin jakoon yleensä sen otsikon ja kuvan, joka tekstillä oli silloin, kun se jaettiin kanavassa ensimmäisen kerran.


Mikäli otsikkoa on tarpeen muuttaa esimerkiksi kirjoitusvirheen takia, nämä työkalut pitävät huolen, että uusi otsikko ja kuva tulevat näkyviin jatkossa.


Missä kanavissa bloggausta kannattaa jakaa ja miten?

Kun teksti ja sen jakamisasetukset ovat kunnossa, on aika aloittaa jakaminen! Tekstin jako on hyvä aloittaa yrityksen omista sosiaalisen median kanavista (tai henkilökohtaisista, mikäli blogi henkilöityy sinuun). Bloggausten jakaminen kannattaa ottaa osaksi yrityksen somestrategiaa ja -suunnitelmaa.


Jakaminen kannattaa tehdä yrityksen ja asiantuntijan omalla äänensävyllä. Mikäli yrityksenne viestintä on muutenkin asiallista, kannattaa blogitekstin saatesanoiksi laittaa asiallinen jakoteksti. Mikäli tyyli on esimerkiksi leikkisä tai räväkkä, kannattaa käyttää samaa tyyliä myös blogitekstiä jakaessa.


On hyvä muistaa, että mikäli jakaminen tapahtuu yrityksen omissa sosiaalisen median kanavissa, on mahdollista saavuttaa lähinnä niitä ihmisiä, jotka jo seuraavat yritystäsi. Mikäli blogitekstillä tavoitellaan laajempaa kohderyhmää, kannattaa miettiä, miten tekstiä saisi jaettua sellaisiin paikkoihin, joissa on uusia ihmisiä.


Kaipaatko lisää virtaa yritys- tai asiantuntijablogin kirjoittamiseen? Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssilla opit selkeän kaavan hyvien tekstien säännölliseen tuottamiseen.


Mielenkiinnon herättäminen jakotekstillä tai -videolla


Jakoteksti kannattaa suunnitella sellaiseksi, että se houkuttelee ihmisiä avaamaan ja puhumaan. Älä esimerkiksi paljasta bloggauksen koko sisältöä sosiaalisessa mediassa, vaan anna ihmisille lupaus, mitä he saavat tai oppivat lukemalla tämän blogitekstin.


Jakamisesta ei saisi myöskään tulla tyrkyttämisen maku suuhun. Mikäli laitat joka viikko uuden bloggauksen jakotekstillä: “Jee, uusi blogi! Käy lukemassa” ihmiset kyllästyvät. Sen sijaan voit esimerkiksi herätellä sosiaalisessa mediassa keskustelua aiheesta, ja sopivissa väleissä tarjota blogitekstiä antamaan lisätietoa aiheesta.


Blogitekstistä voi tehdä myös aiheeseen liittyvän videon herättämään mielenkiintoa. Lumen5-ohjelmalla teet blogitekstistäsi videon helposti ja nopeasti, etkä tarvitse tähän edes omaa videokameraa. Videon yhteyteen voi laittaa linkin blogitekstiin ja ohjata videon katsoneita käymään myös blogissa.


Tässä muutama täsmävinkki jakamiseen eri kanavissa:


Facebook


Facebook on sosiaalisen median alusta, joka perustuu jakamiselle. Blogiteksti on hyvä jakokanava Facebookille, koska siellä yleisön on helppo jakaa sitä eteenpäin. Facebook-julkaisussa voi halutessaan pyytää blogitekstin lukijoita jakamaan tekstiä eteenpäin.


Facebookissa on myös erilaisia ryhmiä, joissa on helppo tavoittaa uusia ihmisiä. Kannattaa etsiä omaan aihepiiriin liittyviä Facebook-ryhmiä, joissa on omasta blogista kiinnostuneita ihmisiä. Osassa Facebook-ryhmistä on blogien mainostaminen kielletty, joten katso ryhmän säännöt tarkkaan ennen blogitekstisi jakamista sinne.


Instagram


Instagram on astetta haastavampi kanava, sillä siellä postauksiin ei voi laittaa klikattavaa linkkiä. Instagramissa on tilaa yhdelle linkille, joka löytyy käyttäjän profiilista. Tähän linkkiin voi laittaa halutessaan laittaa viimeisimmän blogitekstin.


Mikäli blogitekstejä haluaa jakaa säännöllisesti Instagramissa, käyttöön voi ottaa linkin.bio-työkalun. Työkalu on osa Later-sovellusta, ja sen saa käyttöön rekisteröitymällä Laterin käyttäjäksi.


Linkin.bio-työkalulla luot oman sivun, jossa näkyy kaikki jakamasi kuvat, joihin liittyy linkki. Klikkaamalla kuvaa kävijä pääsee siihen liittyvään blogitekstiin tai sivustolle. Oma linkkini löytyy osoitteesta: linkin.bio/susanna_bloggaa


Myös Instagram-storyssa voi jakaa suoran linkin, kun seuraajamäärä ylittää 10 000.


Twitter


Myös Twitter on hyvä paikka jakaa blogitekstejä. Yhden tviitin merkkimäärä on 280 merkkiä, joten siellä pitää tiivistää oma asiansa lyhyeen. Url-linkin voi lyhentää bit.ly-työkalulla, jolloin pitkän ja ruman linkin saa hieman siistimmäksi.


Twitterissä tviitin näkyvyyttä voi parantaa lisäämällä aiheeseen liittyvän hashtagin tai merkitsemällä tekstiin oleellisesti liittyvän henkilön.


LinkedIn


LinkedIn on hyvä kanava jakaa asiantuntijasisältöä. LinkedIn-jaoissa on hyvä huomioida, että algoritmi suosii tekstimuotoisia postauksia, joissa ei ole linkkejä – kukapa haluaisi, että ihmiset ohjataan pois omalta sivustolta?


Tämän voi kuitenkin kiertää laittamalla linkin julkaisun kommentteihin. (huom: sosiaalisen median kanavien algoritmit muuttuvat koko ajan, joten mikäli luet tätä postausta paljon sen kirjoittamisen jälkeen, asia on saattanut muuttua)


Oma tapa löytyy kokeilemalla


Blogitekstin jakamisesta sosiaalisessa mediassa ei kannata ottaa paineita. Se on vain yksi julkaisu: ja mikäli julkaisu on huono, kovin moni edes näe sitä algoritmin takia. Tärkeintä on uskaltaa jakaa blogiteksti, vaikka ei osaisikaan tehdä sitä täydellisesti (eikä kukaan meistä ole täydellinen somessa!)


Kun olet jakanut blogitekstiä, alat huomata, mitkä kanavat tavat toimivat juuri teille. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin kanava tuo ylivoimaisesti eniten liikennettä blogiteksteihin. Saatat huomata, että joku tietty Facebook-ryhmä tai joku hashtag toimii hyvin. Kannattaa seurata somejakojen onnistumisia ja ottaa niistä opiksi.


On myös hyvä muistaa, että blogiteksti harvoin on parhaimmillaan julkaisupäivänään. Tarkoitan tällä sitä, että kaikkia somejakoja ei tarvitse tehdä samantien. Jakamista somessa voi ripotella usealle päivälle, ja saman tekstin voi jakaa uudestaan esimerkiksi muutaman viikon tai kuukauden päästä.


Mikäli blogitekstit ovat hyviä ja ajattomia, ne toimivat sosiaalisessa mediassa vielä pitkänkin ajan päästä, ja keräävät lukijoita yhä uudestaan ja uudestaan.


Kaipaatko uutta motivaatioruisketta bloggaamiseen? Haluatko teksteistäsi parempia ja kirjoittamisesta helpompaa? Tule Askeleet asiantuntijablogiin -verkkokurssille!



Tämän vieraskynäpostauksen kirjoitti Susanna Koivisto, joka kirjoittaa blogitekstejä ja tekee sisällöntuontantoa yrityksille. Susannan oma blogi löytyy hänen nettisivuiltaan. Voit myös verkoistoitua Susannan kanssa LinkedInissä tai seurata häntä Instagramissa.

0 views
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

KIDE CONSULTING OY PALVELEE SINUA, JOKA KIRJOITAT TYÖSSÄSI JA HALUAT KEHITTYÄ SIINÄ. JÄRJESTÄMME VERKKO- JA LIVEKOULUTUKSIA, JOTKA AUTTAVAT SINUA KIRJOITTAMAAN VAIKUTTAVASTI JA KITEYTTÄMÄÄN VIESTISI OLENNAISEEN.

© 2017 KIDE CONSULTING OY