top of page

KOULUTUS::

Käytännön työkalut tehokkaaseen kirjoitusviestintään

 Kidekoulu järjestää loppukeväällä 2021 kuusi tehokasta työelämän kirjoitusviestinnän webinaaria, jotka vahvistavat sinun tai tiimisi kirjoitustaitoja.

4.5. klo 10–11.30 Kieliasu kuntoon – kielenhuoltoa työelämän tekstien kirjoittajille

11.5. klo 10–11.30 Näin kirjoitat tehokkaita asiakastiedotteita

18.5. klo 10–11.30 Näin kirjoitat hyvän blogitekstin tai asiantuntija-artikkelin

25.5. klo 10–11.30 Tue osaajia asiantuntijabloggaamisessa

1.6. klo 10–11.30 Ajatustyö ja keskittyminen – eväitä helpompaan kirjoittamisen prosessiin

8.6. klo 10–11.30 Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi työelämässä

 

Webinaareista lähetetään tallenne mukaan ilmoittautuneille. Yhden webinaarin hinta on 80 euroa (+alv 24%).

Kaikki koulutukset edulliseen yhteishintaan!

Haluatko päivittää kirjoitustaitosi ajan tasalle? Tule mukaan kaikkiin webinaareihin ja saat teksteihisi lisätehoa sekä uutta puhtia kirjoittamiseen. Saat osallistumisesta todistuksen, joka kertoo, mitä taitoja olet kartuttanut koulutuksissa.

Nyt voit ilmoittautua kaikkiin kuuteen koulutukseen edulliseen yhteishintaan 400 euroa (+ alv 24%).

Jos bloggaajien tukeminen ei kuuluu rooliisi etkä halua osallistua aihetta koskevaan webinaariin, voit myös ilmoittautua muihin viiteen webinaariin yhteishintaan 350 euroa (+alv 24%).

Webinaaripakettien myynti on päättynyt.

 

Voit tilata kaikkia koulutuksia omalle organisaatiollesi räätälöitynä!
Kysy lisää sanna@kidekoulu.fi.

Jos haluat maksaa verkkokaupan sijaan laskulla, laita maksajan verkkolaskuosoite sähköpostilla osoitteeseen sanna@kidekoulu.fi tai info@kidekoulu.fi. Laskuun lisäämme 8 euron laskutuslisän. 

Webinaarina järjestettävät kirjoituskurssit tuovat tehoa kirjoitusviestintään

Kirjoitusviestinnän määrä on lisääntynyt huomattavasti sinä aikana, kun ihmisiä ei ole voinut tavata kasvokkain ja yhteydenpito tapahtuu verkon välityksellä. Organisaatiot lähettävät paljon tiedotteita ja asiakkaille viestitään blogiteksteillä sekä sähköposteilla. Selkeä, helppolukuinen ja oikeakielinen teksti on suuressa arvossa, sillä huonolla viestinnällä vain herätetään hämmennystä ja saadaan aikaan virheitä.

 

Etätyöoloissa viestinnän merkitys on kasvanut huippuunsa ja tarve kirjoitustaitojen päivittämiselle on suuri. Kidekoulu järjestää touko–kesäkuun 2021 aikana kuusi tehokasta webinaaria, jotka herättävät osaajasi kiinnittämään uudella tavalla huomiota kirjoitusviestintäänsä. Tulos: tekstit selkenevät ja napakoituvat, viesti menee paremmin perille ja kirjoittamisesta tulee helpompaa.

Kieliasu kuntoon – kielenhuoltoa työelämän tekstien kirjoittajille

Kieliasu kuntoon – kielenhuoltoa työelämän tekstien kirjoittajille 4.5. klo 10–11.30

Oikeinkirjoitus on tärkeä osa vaikuttavaa ja vastaanottajan huomioivaa tekstiä. Väärinkäsitykset vähenevät, ja teksti on helpompaa lukea, omaksua ja muistaa. Huolitellun tekstin kirjoittajasta välittyy asiakkaille ja yhteistyökumppaneille asiantunteva ja kohtelias kuva.

Webinaarissa muistutellaan mieleen tärkeimmät kielenhuollon normit ja käydään läpi uusia suosituksia, joiden avulla kirjoittaja välttää tyypillisimmät kömmähdykset ja välittää viestinsä lukijalle selkeästi ja sujuvasti.

 

Webinaarissa käsitellään näitä yleiskielen sääntöjä ja suosituksia:

  • välimerkkien käyttö, muun muassa pilkkusäännöt

  • yhdyssanat

  • isot ja pienet alkukirjaimet

  • kongruenssi eli subjektin ja predikaatin taivutus

  • omistusmuodot

 

Webinaari on tarkoitettu kaikille työssään kirjoittaville.

Näin kirjoitat tehokkaita asiakastiedotteita, 11.5. 2021 klo 10–11.30

Elettiinpä arkea tai poikkeusoloja, jokaisella työpaikalla pitää säännöllisesti tiedottaa asiakkaille monenlaisista muutoksista. Hyvin kirjoitettu tiedote vähentää hämmennystä ja epävarmuutta sekä luo työpaikasta mielikuvaa jämäkkänä toimijana. 

Webinaarissa käydään läpi näitä asioita:

  • Asiakastiedote on osa asiakaskokemusta – miten tiedotteessa huomioidaan vastaanottaja?

  • Miten asiakastiedote otsikoidaan ja aloitetaan niin, että organisaation viesti menee parhaiten perille?

  • Millainen on hyvän asiakastiedotteen rakenne?

  • Millaisilla kielellisillä keinoilla kirjoittaja saa asiansa helpolla ymmärretyksi?

Webinaari on tarkoitettu henkilöille, jotka kirjoittavat työssään asiakastiedotteita ja sisäisiä tiedotteita.

Tehokas asiakastiedote
Näin kirjoitat hyvän blogitekstin tai asintuntija-artikkelin

Näin kirjoitat hyvän blogitekstin tai asiantuntija-artikkelin 18.5. klo 10–11.30

 

Asiantuntijablogi on loistava väline sekä organisaation osaamisen että oman asiantuntemuksen esiin tuomiseen. Mutta kuinka hyvä blogiteksti sitten käytännössä syntyy, kun työpöydällä on niin paljon muutakin?

Webinaari antaa käytännöllisiä työkaluja siihen, miten blogitekstejä tai asiantuntija-artikkeleita kirjoitetaan kiireisen työarjen keskellä.

 

Webinaarissa käsitellä näitä teemoja:

 

  • Miksi lukijan ymmärtäminen on hyvien blogitekstien kirjoittamisessa niin tärkeää?

  • Mistä ideat lukijoita kiinnostaviin teksteihin?

  • Käytännön neuvoja tekstin tuottamiseen.

  • Miten teksteihin yleistajuisuutta ja kiinnostavuutta?

  • Houkuttelevan blogitekstin otsikointi ja alku.

 

Webinaari on tarkoitettu henkilöille, jotka kirjoittavat tai haluaisivat kirjoittaa asiantuntijablogia tai -artikkeleita.

Tue osaajiasi

Tue osaajiasi asiantuntijabloggaamisessa 25.5.2021 klo 10–11.30

Organisaation viestintä- tai markkinointiasiantuntijan epämieluisana työtehtävänä on liian usein vastentahtoisten asiantuntijoiden houkutteleminen some- tai blogitekstien kirjoittamiseen.

 

Webinaarissa käsitellään tapoja, joilla organisaation viestintäkanavista vastaava voi auttaa oman talonsa osaajia kirjoittamaan asiantuntemuksestaan verkkoon.

Webinaarissa käsitellään näitä teemoja:

  • Kuinka siirtyä yksittäisten tekstien lypsämisestä jatkuvaan asiantuntijakirjoittajista huolehtimiseen?

  • Miten lukijan ymmärtäminen auttaa osaajia kirjoittamaan osuvampia asiantuntijatekstejä?

  • Millaisin keinoin osaajia voi auttaa löytämään hyvän sisältöidean ja jalostamaan sen toimivaksi aiheeksi.

  • Kuinka avata asiantuntijatekstin kirjoitusprosessia niin, että tekstien sisällöstä puhutaan kirjoitusprosessin aikana?

  • Miten auttaa valkoisen paperin kammon taklaamisessa?

Webinaari on tarkoitettu henkilöille, joiden työtä on muiden innostaminen ja kannustaminen kirjoittamaan esimerkiksi työpaikan blogiin tai somekanaviin.

 

Ajatustyö ja keskittyminen

Ajatustyö ja keskittyminen – eväitä helpompaan kirjoittamisen prosessiin, 1.6. klo 10–11.30

Kirjoittaminen on luovuutta ja keskittymistä vaativaa ajatustyötä – ei vain sanojen ja lauseiden laittamista peräkkäin. Mistä löytää aikaa ja tilaa ajattelulle keskellä kiireistä työarkea? Kuinka voittaa valkoisen paperin kammo?

Webinaarissa käsitellään näitä teemoja:

  • Mitä muuta kirjoittaminen on kuin näppiksen naputtamista? Kuinka kirjoitusprosessin ymmärtäminen auttaa tekstejä syntymään helpommin?

  • Mitä ajatustyön tekeminen tarkoittaa ja kuinka luoda ajatustyölle hyvät edellytykset?

  • Miksi hyvä keskittymiskyky on hyvän kirjoitustaidon ehdoton edellytys?

  • Kuinka keskittyä paremmin kirjoittamiseen?

  • Luovuutta työelämän teksteihin – mitä se tarkoittaa ja kuinka se onnistuu?

 

Webinaari on tarkoitettu kaikille työssään kirjoittaville.

Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi

Kirjoita selkeästi ja ymmärrettävästi työelämässä, 8.6. 2021 klo 10–11.30

Selkeät ja helposti ymmärrettävät tekstit tekevät työstä ja asioinnista sujuvaa. Kun viesti menee kerralla perille ja lukija tietää, miten hänen pitää toimia, säästyy aikaa ja selvää rahaa. Samalla organisaatio antaa itsestään helposti ymmärrettävän kuvan.

Yleistajuisten tekstien kirjoittaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, kun työskentelee samojen asioiden parissa päivästä toiseen. Lukija jää huomioimatta ja tekstiin tarttuu oman alan jargonia sekä vaikeita erikoistermejä. Koulutuksessa käydään läpi tärkeimmät tekstin selkeyteen ja ymmärrettävyyteen vaikuttavat seikat.

Webinaarissa käydään läpi näitä asioita:

  • Miksi selkeä kirjallinen viestintä on kaikkien etu ja miten se helpottaa työn kuormittavuutta?

  • Millaisia ovat saavutettavat tekstit ja keitä saavutettavuusdirektiivi koskee?

  • Kuinka huomioida vastaanottaja erilaisissa työelämän teksteissä, kuten verkkosivuilla ja sähköposteissa?

  • Mikä auttaa löytämään tekstin tärkeimmän asian ja tuomaan sen selvästi esille?

  • Millaiset tekstin ominaisuudet helpottavat tai hankaloittavat tekstin ymmärtämistä?

 

Webinaari on tarkoitettu kaikille, jotka kirjoittavat työssään.

Ehdot

Jos et voikaan osallistua webinaariin, voit peruuttaa osallistumisesi maksutta 8 päivää ennen koulutusta. Sen jälkeen perimme täyden osallistumismaksun. Voit myös lähettää webinaariin sijastasi toisen osallistujan organisaatiostasi.

Webinaarit järjestetään, jos ilmoittautuneita on vähintään 5.

Kouluttajat

kirjoituskoulupalvelu-Sanna webinarjam.j

Sanna Sevänen (YTM)

 

Tekstien takominen on Sannan intohimo, ja hän on kirjoittanut työkseen vuodesta 2001. Sanna on käynyt lukuisia kirjoittajakoulutuksia ja opiskellut myös luovaa kirjoittamista.

 

Hän on työskennellyt useissa sanomalehdissä ja kirjoittanut vapaana toimittajana yli 35 julkaisuun. Kirjoituskouluttajana hän haluaa auttaa yli kirjoittamisen esteistä ja kannustaa kasvamaan kirjoittajana.

www.linkedin.com/in/sannasevanen

Kati_Vastamäki.jpg

Kati Vastamäki (YTM)

Kati Vastamäki on työskennellyt yli 20 vuotta tiedottajana, toimittajana ja viestintäkouluttajana.

 

Avoimella ja keskustelevalla otteellaan Kati innostaa ja haastaa ihmisiä viestimään rohkeasti oman persoonansa voimalla ja kirjoittamaan tekstejä, joilla on vaikutusta.

Kide Consulting Oy

 

Sanna perusti työelämän kirjoituskoulutuksiin erikoistuneen yrityksen vuonna 2017 yhdessä Mari Valkosen kanssa. Kidekoulu järjestää verkkokoulutuksia sekä lähikoulutuksia työpaikoilla ja oppilaitoksissa.

 

Kide on kouluttanut tuhansia työssään kirjoittavia parempien tekstien tekijöiksi.

 

Pelkästään Kiteen verkkokursseille on osallistunut yli 2500 eri alojen asiantuntijaa.

bottom of page