Kuoritaan osaajistanne selkeiden tekstien tekijöitä
Kidekoulun Tolkun tekstin työpajalla pidät huolen siitä, että asiakkaat ymmärtävät, mitä asiantuntijanne kirjoittavat. Työpajan voi toteuttaa myös etänä!
Ei ole lainkaan tavatonta, että kovan luokan osaajat kirjoittavat tekstejä, joista ulkopuolisen on hankala saada selvää. Asiakkaille, sidosryhmille tai työkavereille lähtevät tekstit ovat täynnä mutkikasta jargonia, hankalia lauserakenteita ja tolkuttoman pitkiä virkkeitä. Pointti hukkuu lukuisten eri näkökulmien sekaan.
Tolkun tekstin työpaja on puolen päivän koulutus, jossa kääritään hihat ja lähdetään rakentamaan tekstejä lukijan tarpeista lähtien – tekstejä, joissa kerrotaan pääasia selkeästi, unohdetaan kapulakielinen kikkailu eikä kuormiteta vastaanottajaa sivuseikoilla. Koulutuksen jälkeen osallistujat suostuvat, uskaltavat ja pystyvät kirjoittamaan tolkullisia tekstejä.
Selkeä kirjallinen viestintä on tärkeä osa asiakaskokemusta
Moni yritys haluaa olla ihmislähtöinen ja asiakkaan arjessa mukana. Nämä tavoitteet ovat tärkeitä, sillä asiakaskokemus on digiaikana tärkeä osa kilpailussa pärjäämistä.
Asiakkaan huomioinnin jalosta ajatuksesta huolimatta ei ole harvinaista, että yrityksen nimissä lähetetyt tiedotteet, viestit, asiakaskirjeet ja ohjeistukset ovat niin mutkikkaita, että lukijan pitää tankata tekstiä moneen kertaan. Silloin kirjoittajan pointti menee monelta sivu suun ja osa tulkitsee sen väärin. Asiakkaalle jää turhautunut olo.
Väärinkäsitysten ja virheiden oikominen lisäävät epätietoisten asiakkaiden yhteydenottoja. Millainen kilpailuvaltti olisikaan se, että asiakas yllättyy aina positiivisesti teiltä tulevan kirjallisen viestin ymmärrettävyydestä?
Näin autamme osaajianne kirjoittamaan selkeästi ja ymmärrettävästi
Selkeiden ja ymmärrettävien tekstien kirjoittamiseen voi oppia. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pelkkä pilkkusääntöjen ja oikeinkirjoitussääntöjen tankkaaminen, sillä ongelman ydin on usein syvemmällä kirjoittajan ajattelussa.
Tolkun tekstin työpajassa kirkastetaan ensin osallistujille, keitä ovat ne lukijat, joille tekstejä kirjoitetaan. Kun lukija on nostettu jalustalle, lähdetään rakentamaan tekstejä, jotka palvelevat häntä mahdollisimman hyvin.
Työpajan aikana osallistujat pääsevät ja joutuvat kiteyttämään tekstiensä ydinviestejä ja nostamaan niitä teksteissä paraatipaikalle. Lisäksi työpajassa käydään läpi yrityksen tai toimialan omien tekstiesimerkkien avulla, millaiset tekstien piirteet helpottavat tai hankaloittavat viestin ymmärrettävyyttä.
Työpajan aikana osallistujat pääsevät viilaamaan omaa, aikaisemmin kirjoittamaansa tekstiä selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Aikaa on myös keskustelulle ja oivalluksille siitä, mistä mutkikkaasti kirjoittamisen tarve oikein kumpuaa. Tolkullisen tekstin reseptissä tärkeä ainesosa on halu palvella tekstillä asiakasta.
Työpajassa osallistujat oppivat kaikki tärkeimmät asiat, jotka tekevät tekstistä helppolukuisen
Tolkun tekstin työpajan jälkeen osallistujat
1. ymmärtävät, millainen merkitys selkeällä ja ymmärrettävällä kirjoittamisella on asiakaskokemukselle, työyhteisön kuormittuneisuudelle ja yrityksen brändille
Asiakkaan kokemus yrityksestä rakentuu monesta palasesta – myös niistä arkisista kirjallisista viesteistä.
2. muistavat, kenelle kirjoittavat työssään tekstejä ja mitä lukijat teksteiltä odottavat
Kun tekee tiiviisti työtä oman aiheensa parissa, voi unohtua, että asiakasta kiinnostavat teemassa eri asiat kuin kirjoittajaa itseään. Todennäköisesti lukija tietää aiheesta aina vähemmän kuin kirjoittaja.
3. ovat oivaltaneet, ettei kapulakielisten termien ja pitkien virkkeiden viljeleminen edistä omaa tai yrityksen asiaa
Moni ajattelee yhä, että asiantuntemus rakentuu hienoilta kuulostavien sanojen ja virkkeiden käyttämisestä, vaikka todellinen asiantuntija saa aiheensa aukeamaan helposti myös sitä tuntemattomalle.
4. tietävät, mitkä ovat yleisimmät selkeyteen ja ymmärrettävyyteen liittyvät ongelmat hänen työpaikallaan tai toimialallaan
Koulutusta varten räätälöityjen harjoitusten avulla osallistujat pääsevät pureutumaan juuri niihin kaikkein tyypillisimpiin seikkoihin, jotka jarruttavat tekstin ymmärrettävyyttä.
5. ovat muokanneet aikaisemmin kirjoittamastaan tekstistä tolkullisen
Osallistujat pääsevät heti soveltamaan oppejaan ja ottamaan askeleet kohti selkeämpää kirjallista viestintää.
Ensimmäiset tolkulliset tekstit rakentuvat jo työpajan aikana
Haluamme, että koulutuksesta on osallistujalle ja hänen työpaikalleen mahdollisimman suoraa hyötyä. Siksi pyydämme, että osallistujat ottavat koulutukseen mukaan aikaisemmin kirjoittamansa tekstin. Se voi olla esimerkiksi verkkosivuteksti, tiedote, asiakaskirje tai markkinointiteksti.
Työpajan aikana osallistujat pääsevät katsomaan tekstiään uudelleen ja pohtimaan, millaiset muutokset tekisivät siitä selkeämmän ja lukijalle helpommin ymmärrettävän. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on selkeät askelmerkit, joiden avulla tekstiin saa tolkkua.
Työpajaan voi myös yhdistää henkilökohtaisen palautteen osallistujien viilaamista teksteistä. Palaute motivoi ja kirittää osallistujia viimeistelemään työpajassa työstämänsä tekstin. Ammattikirjoittajan antama henkilökohtainen palaute on myös parhaita tapoja kehittyä työelämän tekstien kirjoittajana.
Mitä työpaja maksaa?
Tolkun tekstin työpaja sisältää
-
puhelimitse toteutettavan suunnittelupalaverin koulutuksen tilaajan kanssa
-
ennakkokyselyn työpajan osallistujille
-
3,5 tunnin työpajan 6–15 osallistujalle joko etänä tai teidän tiloissanne
-
etätoteutuksen voi hoitaa joko meidän Zoom-järjestelmällämme tai teille tutulla järjestelmällä
-
erikseen sovittaessa henkilökohtaisen palautteen osallistujien teksteistä
-
koosteen osallistujien antamasta palautteesta.
Työpajan hinta: alk. 1 850 e + alv 24 %
Työpaja + henkilökohtainen palaute osallistujien teksteistä: alk. 2 750 e + alv 24 %
Hintaan lisätään matkakulut, jos koulutus järjestetään Lahden tai Helsingin kantakaupungin ulkopuolella.
Lupaamme täyden tyytyväisyystakuun!
Jos työpaja ei syystä tai toisesta täytäkään odotuksiasi, emme missään tapauksessa halua, että olet päätökseesi pettynyt. Siksi lupaamme, että ellet ole tyytyväinen työpajaan, jätämme laskun lähettämättä.